Spring naar de inhoud
Forum overzicht / Boekenhoek / De leegte voorbij
Pagina:
1
Del eegte voorbij

Een indrukwekkend autobiografisch verhaal van een man die na een coma weer opkrabbelt uit het dal.

Het is donderdagmiddag de zon straalt en het is erg warm. Sjak Jansen valt met zijn fiets en raakt in coma. Het is niet zeker of hij uit deze diepe slaap zal ontwaken.
Sjak komt wel bij uit coma, maar hij ziet een werkelijkheid die niet van hem is. Hij kijkt goed rond, maar hij herkent niets. Hij is blij dat hij nog leeft en Sjak wil er het beste van maken. Zijn leven is van de ene op de andere dag drastisch veranderd. Hij is nu gedwongen om alles rustiger te doen, en hij moet alles opnieuw leren. Jacques laat ons dingen weten waar we normaal niet bij stil staan. Alles wat we doen lijkt zo vanzelfsprekend.  Met een niet aangeboren hersenafwijking gaat niet alles zomaar vanzelf.

Sjak beschrijft alles zo beeldend,dat het net is of je het zelf meemaakt. Mede door de flashbacks voel je hoe even het is om uit coma te komen. Maar wij als lezer, leggen dit boek naast ons neer en pakken gewoon de draad weer op. Dat is voor Sjak een ander verhaal.
Alles is anders, zelfs als hij weer naar zijn eigen huis gaat, moet hij wennen.
Het kost Sjak veel moeite om met deze persoon een nieuw leven te leiden. Maar het is hem gelukt.
Alles wat hij heeft meegemaakt wil hij met ons delen, In De leegte voorbij.

Ik vind De leegte voorbij, verdrietig, moedig, en aangrijpend, ik heb er gewoon geen woorden voor. Het is een aanrader voor naasten, vrienden of kennissen die dagelijks te maken hebben met iemand met niet aangeboren hersenletsel. In het boek staat ook de kennis over de werking van de hersenen, beschreven en wat de gevolgen zijn van hersenletsel, zoals het revalidatieproces, de pijn, de woede, en het verdriet. Ik denk dat het belangrijk is dat de omgeving zich probeert voor te stellen hoe het is om met niet aangeboren letsel te leven.

Sjak Janssen ( 1956) is geboren in Diessen, een klein dorp in Noord-Brabant.
De Leegte voorbij, is zijn debuut.

Kijk ook naar dit filmpje

Geplaatst op dinsdag 18 oktober 2011 om 16:07
Profielfoto Randolf
Mooie film(pje), wel helemaal uitkijken, na de aftiteling komt nog een stukje.......

Voor mij wel herkenbaar, is vast weer een mooi boek.
Geplaatst op dinsdag 18 oktober 2011 om 16:11
Profielfoto collie
Ja voor mij is het duidelijk uit verhalen van een vriend en hoe hij nu functioneert.

Alleen hij had naast de coma ook een hersenbloeding gehad.Het was mooi en aaagrijpen en moedig dat hij het heeft geschreven. Ik moest het soms wel even wegleggen en ik had soms ook zin om het door de kamer te gooien. Ik vind dat er wel veel onbegrip is voor mensen met een niet aangeboren hersenafwijking. Vooral als iemand toch weer kan lopen en je weinig aan die persoon ziet. Ik heb het zelf niet een NAH, maar het doet me soms pijn, als mensen zo verbaasd en zonder begrip reageren.

Heb jij daar last van Randolf, of andere mensen?
Geplaatst op dinsdag 18 oktober 2011 om 19:23
Profielfoto Randolf
Ik heb daar wel eens last van.. Ik zit een ietwat onderuit in mijn stoel, en dat ziet er waarschijnlijk nogal 'gestoord' uit, waardoor sommigen je gewoon niet 'willen' zien!!

Ik heb mijzelf aangeleerd om zulke mensen 'soms' recht in hun gezicht uit te lachen, dan mogen zij bedenken dat ik echt gestoord ben of dat ze zich moeten schamen..... Ik heb niets met zulke mensen!!!!
Geplaatst op vrijdag 21 oktober 2011 om 13:01
Er is een onmetelijke kracht voor nodig om zo een dal te krabbelen. Daar heb ik zo een bewondering voor. Zelf ken ik een man die na een herseninfarct helemaal verlamd was en na 2 jaar weer kon praten, lopen, en alles weer heeft leren doen wat een ander kan. Allemaal door wilskracht en doorzettingsvermogen. Ik vind dat ongeloofelijk, daar kijk zo naar op

met ontzag.
Geplaatst op vrijdag 21 oktober 2011 om 13:31
Profielfoto collie
Dat is bij die man die ik hier heb leren kennen ook. Hij heeft een jaar in coma gelegen en moest alles opnieuw leren. Lezen en schrijven gaat niet meer. Ja hele kleine zinnetjes. Soms stuur thij mij een sms en dat vind ik zó bijzonder. Ik zit  achter de pc, stuur een sms, ik ga wandelen met mijn hond en dan voel ik me heel rijk.

Ik vind het ook knap Katarina, want het komt iedere keer terug.
Geplaatst op donderdag 01 december 2011 om 19:33
Profielfoto Sjak Janssen
Het doet me goed om jullie reacties te kunnen zien. Ik herken er veel van. Toch staat er een glimlach op mijn lippen. Ik weet dat ik er niet alleen voor sta. En het lezen van jullie reacties geeft me nog meer het gevoel dat ik niet voor niets ben gaan schrijven.  
Geplaatst op vrijdag 02 december 2011 om 09:07
Profielfoto collie
En jouw boek deed mij goed, je hebt het zeker niet voor niets geschreven. Ik ben nog blijer met wat ik wel kan. En ik vind het reuze knap dat je het met ons deelt Sjak
Geplaatst op vrijdag 02 december 2011 om 11:58
Profielfoto Randolf
Ik denk het boek veel ondersteuning geeft aan mensen. Ik heb jammer genoeg alleen de boekbeschrijving (van Collie) gelezen, maar ik voelde me daar al beter/sterker door...
Om te reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn. Klik hier om je aan te melden!
Pagina:
1

Deel deze pagina: