Spring naar de inhoud
Forum overzicht / De Huiskamer / Open relatie
Pagina:
1
Geplaatst op donderdag 20 oktober 2011 om 11:52
Profielfoto collie

Ik heb hier al vaker onderwerpen geplaatst over een open relatie, polyamorie. Ik heb nog even gezocht en dit artikel kon ik nog vinden.

En las ik dit artikel op het internet. Een goed oinderwerp om bij stil te staan.

Ben jij totaal niet jaloers, erg zelfverzekerd en kun je makkelijk met moeilijke emoties omgaan? Dan is een open relatie echt iets voor jou!

Polyamorie
Het klinkt soms best aanlokkelijk, een open relatie. Je hebt gewoon een partner, maar je hebt afgesproken dat je ook met andere mensen het bed mag delen. Naast die bedzaken doe je verder natuuurlijk niets. De echte liefde en romantiek gaan immers nog altijd naar diegene waarmee je een relatie hebt. Met een chique woord wordt dit ook wel polyamorie genoemd. Past een open relatie bij jou? Dan moeten de volgende begrippen bij je passen.

Niet jaloers zijn
Dit is de belangrijkste eigenschap. Binnen een open relatie krijg je vaak je partner met een ander te zien. Het is niet geheel ondenkelijk dat je 's ochtends met je verse broodjes eerst een totaal vreemde uit het bed van je geliefde moet jagen om samen te ontbijten. Het grootste breekpunt van een open relatie is het punt waarop je wederhelft vaker met dezelfde persoon op stap gaat. Daardoor kunnen zelfs de meest niet-jaloerse mensen in een begerig beest veranderen.

In het artikel staat dat met polyamorie alleen het bed met iemand deelt? Dat klopt denk ik toch niet. Bij polyamorie mag je van twee mannen of vrouwen houden. Kijk anders even nar dit boek. http://www.boekenwurm-en-pleeg.nl/2011/07/08/ik-hou-van-twee-mannen-ageeth-veenemans

Lees hier verder

Geplaatst op donderdag 20 oktober 2011 om 14:46
Profielfoto Rotterdam
ik ben niet jaloers en redelijk zelfverzekerd maar een open relatie is niets voor mij......waarom kan ik niet uitleggen het is gewoon denk ik een kwestie van gevoel
Geplaatst op donderdag 20 oktober 2011 om 16:07
nee, dat klopt niet helemaal, Ik ken iemand die ene open relatie heeft, ene man met 2 vrouwen. Eén waarmee hij samenleeft en een die hij om het weekend ziet en waarmee hij ook regelmatig op vakantie gaat. Ook eten ze af en toe met z'n drieën met elkaar. Bij kerstavond wordt de 'tweede' vrouw ook uitgenodigd. Dan denk je in jezelf,' wat ideaal...maar dat  is het niet:

de 2 vrouwen maken gewoon heel veel cpmpromissen waarbij ze hun gevoel van jaloezie gaan onderdrukken. M.a.w. het is een schijn situatie

lijkt me eerder....
Geplaatst op donderdag 20 oktober 2011 om 16:47
Profielfoto collie
Mannen kunnen ook jaloers zijn. Als een vrouw een andere man heeft.

Polyamorie zou moeten kunnen, maar het blijft lastig denk ik. Drukke agenda heb je dan.

En ik heb het hier al een keer besproken, vriendschap tussen man en vrouw, dus geen relatie kan ook voor scheve gezichten zorgen. Ik denk zelfs dat dit nog confronterender kan zijn. http://www.leefwijzer.nl/forum/read/7692/vriendschap-tussen-man-en-vrouw/

Want een hele goede vriendschap kan ook erg close zijn.
Geplaatst op vrijdag 21 oktober 2011 om 01:04
Profielfoto 4wieler
Of je je in een polyamorie relatie kunt vinden hangt af hoe de partners met elkaar omgaan. Als er al een tijdje een relatie is tussen 2 mensen en er komt later een derde bij dan zit er toch de kans in dat de nieuwe op een, laat zeggen, leukere en "frissere" manier wordt behandelt door degene die verliefd is geworden op die 3de. Ik zou dan echt niet erop zitten wachten om voornamelijk de minpunten, die je als eerste partner in die oudere relatie natuurlijk door en door kent, te moeten accepteren en de nieuwe relatie vaak toch, in het begin vooral, de leukste kanten van die persoon meemaakt. Dus het hangt helemaal af van degene die polyamorie wenst en aangaat. Die moet dan proberen de eerste partner het gevoel te geven dat zij/hij niet "vervangen" wordt en als troost niet hoeft te scheiden.....  
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Geplaatst op maandag 24 oktober 2011 om 23:25
Profielfoto webhamster
In hoeverre zijn mensen eigenlijk wel bestemd om een vaste partner voor het leven te hebben?

Zo'n nieuwe extra relatie/minnaar/minnares is spannend en lekker fris, maar na verloop van tijd komen de ook daar weer de onvermijdelijke spanningen en irritaties. Je neemt in zo'n nieuwe relatie namelijk ook je zelf (met je mooie kanten, maar ook met je angsten, onhebbelijkheden) weer mee. En ook die nieuwe minnaar/minnares neemt zijn/haar verleden en exen weer mee.

En voor je het weet is het weer een emotionele soepzooi waar je je vertwijfeld van afvraagt hoe je er ooit in terecht bent gekomen; en hoe je er weer uit komt..

Een relatie met meer dan 1 persoon gaat alleen als je je niet teveel hecht, zoiets van ik ben jouw nummer 2, maar jij bent ook mijn nummer 2. In het verleden heb ik diverse pijnlijke scheidingen meegemaakt.

Naast verdriet, teleurstelling en eenzaamheid was het echter ook altijd de verademing. Een terugkeer naar mezelf. Eindelijk weer ruimte om gewoon mezelf te kunnen zijn met al mijn vervelende kanten en met mijn beperking. Weer ruimte om niet voortdurend rekening te hoeven houden met de gevoeligheden van de ander.

Je eigen leven weer in te richten, je nieuwe huisje op jouw manier in te richten en die knotsgekke bank met die grote TV te kopen.

Lekker pizza op de bank met een kratje pils voetbal kijken.

Maar na verloop van tijd verlang je toch weer naar de gezelligheid en de geborgenheid van een relatie. Het samen iets kunnen opbouwen, je ervaringen kunnen delen.

En ja hoor daar ga je weer: een nieuwe lente, een nieuwe liefde, vlinders, geweldige seks waar geen eind aan lijkt te komen. Eén groot liefdesfeest; totdat de onhebbelijkheden en de irritaties weer de kop op steken, kortom "I can't live with or without you"

Herkenbaar?
kennis is macht, maar vooral interessant
Geplaatst op maandag 24 oktober 2011 om 23:50
Profielfoto toy
@webhamster: herkenbaar? nee niet echt. Een huwelijk is als een eigen bedrijf; je moet er iedere dag aan werken en er voortdurend in investeren. En soms moet je je verlies accepteren. Dingen die verkeerd gaan anders en beter proberen te doen. Proberen te leren van je fouten.

Er zijn mooie tijden en mindere tijden, maar je gaat door en probeert een faillissement ten alle tijden te vermijden. Dat is echt niet altijd even leuk en/of makkelijk. Tegenslagen en teleurstellingen horen er nu eenmaal bij. 

Maar door het hoppen van het een naar het ander en niet echt bij 1 partner te blijven bouw je niets bestendigs op.
go with the flow
Geplaatst op dinsdag 25 oktober 2011 om 11:57
Profielfoto collie
Mooi geschreven Webhamster!

Ja in een relatie moet je blijven werken. Maar om diverse redenen kun je toch soms voor een open relatie of polyamorie kiezen. Dat is erg complex en voor iedereen anders.

En als het goed is hop je niet van de een naar de ander. Ik denk ook niet dat Webhamster dit bedoelt. En het is ook anders als jij aleen bent of je bent getrouwd. Als je alleen bent en je wordt verliefd op iemand die getrouwd is, en het kan in die relatie, dan blijf je inderdaad altijd nummer twee.

Ik heb er zo veel over gelezen. En je hebt nu op tv ook dat programma Café de liefde.

Ik heb het van dichtbij meegemaakt. Ja, ik denk dat het kan. Als alle partijen er voor open staan. Want zoals Webhamster het omschrijft het kan ook weer spanning geven aan je huidige relatie. Maar jij die als er derde bij komt, kan ook vaak zich alleen voelen.

Het blijft een lastig ingewikkeld onderwerp. Het belangrijkste is dat jij dit samen met je huidige partner kunt bespreken.
Geplaatst op dinsdag 25 oktober 2011 om 18:54
Profielfoto 4wieler
De opvatting dat mensen niet bestemd zijn om hun hele leven bij 1 partner te blijven is onzin vind ik en een excuus om maar met goed fatsoen te kunnen wisselen. Er wordt dan nog bijgevoegd dat het onnatuurlijk is....Nou sorry, maar er zijn zelfs dieren die hun hele leven bij elkaar blijven, b.v. zwanen.

Je moet gewoon het geluk hebben een partner voor het leven te trouwen, niets meer en niets minder........Allebei bereid zijn (veel) water bij de wijn te doen, blijven communiceren en elkaar de nodige steun, ruimte en aandacht geven.  

Iemand zei mij eens; als je zeker wilt zijn dat je van de juiste persoon houdt moet je je afvragen of je ook net zoveel van deze persoon zou houden als hij/zij van geslacht zou veranderen dan wat hij/zij nu is...... 
Geplaatst op dinsdag 25 oktober 2011 om 19:00
Profielfoto collie
Nou dat is toevallig, kijk eens naar dit boek http://www.boekenwurm-en-pleeg.nl/2011/10/25/vlinder-geert-de-kockere#body-anchor

Als die persoon wil vernaderen van geslacht tijdens je relatie is daar ook wel wat aan vooraf gegaan. Maar wat als jij tot de ontdeeking komt ik heb een relatie met een man maar het was vroeger een vrouw? Of omgedraaid?

Morgen plaatst ik het in de Boekenhoek.
Geplaatst op dinsdag 25 oktober 2011 om 20:21
Profielfoto toy
@4wieler of het wel of niet natuurlijk is om 1 partner te hebben weet ik niet. Er zijn vogels die monogaam zijn, maar dezelfde soort is dat in een gebied met een overvloed aan voedsel weer niet... Zo lijken liefde/seks en economie weer veel met elkaar te maken te hebben. 

"Het geluk om een partner voor het leven te treffen"...  Tsja aan dat geluk moet je dan wel zelf werken. Als een relatie mislukt vrees ik toch dat je op de eerste plaats bij jezelf te rade zult moeten gaan waar jijzelf tekort geschoten bent. 

Ik maak maar weinig mee dat gescheiden mensen dat kunnen opbrengen: het ligt bijna altijd aan de ex.  En daar moet je vooral niet tegenin gaan want dan heb je de poppen pas aan het dansen.
go with the flow
Geplaatst op dinsdag 25 oktober 2011 om 21:34
Profielfoto Rozemarijn
Niet mee eens. Ik ken genoeg gescheiden mensen, die wel degelijk kijken naar hun eigen rol in het mislukken van de relatie.
Geplaatst op dinsdag 25 oktober 2011 om 21:34
Profielfoto Rozemarijn
Verwijderd (bericht per ongeluk dubbel geplaatst).
Geplaatst op dinsdag 25 oktober 2011 om 21:37
Profielfoto collie
Ik ben het het met Rozemarijn eens, ik ken ook mensen die na hun scheidng ook naar zichzelf kijken. Sommige hebben zelfs nog contact.
Geplaatst op woensdag 26 oktober 2011 om 00:09
Profielfoto 4wieler
Natuurlijk heb ik dat ook gedaan, na de scheiding me afgevraagd wat mijn rol daarin is geweest. Maar ik denk dat in mijn geval ook een heleboel andere aspecten hebben meegespeelt die tot een scheiding hebben geleid en wat buiten mijn vermogen lag om dat te veranderen. B.v. mijn verminderde mobiliteit, ik kan daar niks aan veranderen. Als een andere daar een hele grote berg van maakt is het over en uit.......Of ik had onvrijwillig met polyamorie genoegen moeten nemen. 
Om te reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn. Klik hier om je aan te melden!
Pagina:
1

Deel deze pagina: