Sinds drie jaar heb ik een relatie, en afgelopen week kwam het hoge woord, zoals het voor mij voelde, eruit. Ik was met mijn vriendin aan het praten over onze relatie en stelde haar toen de vraag of samenwonen een optie voor ons was.
Samenwonen. Voor mij houdt dat in dat ik de huidige woonvorm voor mensen met een N.A.H. (Niet Aangeboren Hersenletsel) zou moeten verlaten, om dan samen te gaan wonen met haar. We hebben dan bijvoorbeeld een aangepaste woning nodig (ééntje zonder drempels o.a.). Daarop kunnen we eventueel aanspraak maken via een Wmo-voorziening. Maar hoe zit het dan met mijn WAO-uitkering ? Gaat die dan omhoog, of omlaag of blijf ik dan op het zelfde niveau?. De sites op internet die ik vond over de WAO waren te ingewikkeld voor mij, met al die verschillende regeltjes. Ondertussen weet ik dat samenwonen geen gevolgen heeft voor de hoogte van mijn uitkering.
En zo waren we aan het filosoferen over ons samenwonen. We kwamen erachter dat je voor een aangepaste woning als eerste ingeschreven moet staan bij een woningcoöperatie. Maar volgens mij sta ik al ingeschreven sinds een jaar of twaalf bij een woningcoöperatie, zo bedacht ik me vervolgens. Toch maar even informeren of ik daadwerkelijk ingeschreven sta of misschien toch niet....Meer van dit soort vragen spookten door mijn hoofd.
Op dat moment moest ik opeens denken aan een poster met een afbeelding van Buddha erop die ik van mijn vriendin had gekregen. (Weliswaar op mijn verzoek, maar gekregen dus. Een afbeelding van Buddha moet je niet zelf kopen, maar krijgen). Boven de afbeelding van Buddha op de poster staat de tekst: The secret of health for both mind and body is not to mourn for the past, worry about the future, or anticipate troubles, but to live in the present moment wisely and earnestly. Die uitspraak van Buddha zag ik precies op het goeie moment. Hij ontneemt mij een hoop getob en gepeins. En doet me denken aan een simpel Nederlands gezegde: Maak je geen zorgen voor de dag van morgen .... !
.................................................. Marius ...............................................................
een tip, lees eens het boek "de kracht van het nu" van Eckhard Tholle. Dat leerd je stap voor stap om niet in de toekomst te denken maar nu! Dat heeft weer effect op je gevoel en emoties en werkt echt heel positief.
Want niemand ook jijzelf kan de toekomst voorspellen, dus waarom zou je dan je tijd verspillen om van alles te bedenken! Heel veel geluk met je vriendin en geniet!
Inderdaad, leven in het hier en nu is een belangrijke boodschap van de Boeddha. Overigens, dat je een Boeddha afbeelding of beeld moet moet krijgen en niet zelf mag kopen, is een esoterisch fabeltje. Sterker nog: de Boeddha wilde helemaal geen verering. Niet dat zich daar iemand aan houdt, want ook ik heb als Boeddhist meerdere Boeddha beelden in huis; de meeste zelf gekocht. Het gaat niet om het beeld; het gaat erom wat het voor je betekent.