Bert Kasper is visueel gehandicapt, Alles wat hij in zijn leven heeft meegemaakt heeft opschreven in zijn boek Verborgen Kleuren.Bert is geboren in 1941 in Delfzijl. Al snel na zijn geboorte bleek Bert een oogafwijking te hebben.
Hij onderging diverse behandelingen voor zijn ogen en Bert heeft nog achtenveertig jaar iets kunnen zien. maar hij is nu totaal blind.
Bert ging in Delfzijl naar de lagere school en naar de Mulo. Toen hij zestien was ging Bert slechter zien naar het Chr. Instituut voor Blinden en Slechtzienden Bartimeüs http://www.bartimeus.nl in Zeist om het brailleschrift te leren. Daar heeft Bert ook zijn kantooropleiding gevolgd.
Bert voelde zich daar fijn, hij was geen buitenstaander er waren meerdere mensen met een oogaandoening.
Na zijn verblijf op het instituut, bouwde hij in Amersfoort zijn nieuwe bestaan op.
De laatste 13 jaar heeft hij met computers met braille- een spraakaanpassing gewerkt.
Bert heeft fijne herinneringen aan deze tijd. Hij geniet nu met zijn vrouw en dochter, schoonzoon en kleinkinderen van het leven.
Thuis heeft Bert ook een computer met braille- en spraakaanpassing. Die aanpassing geeft steeds één beeldschermregel weer, zodat hij geen overzicht heeft. Ook kan de apparatuur alleen tekst weergeven en geen grafische code, afbeeldingen, flash e.d. Zo'n 30% van het internet kan hij dan ook niet gebruiken. Maar er blijft altijd nog 70% over en die zou hij voor geen goud willen missen.
Met deze aanpassing kan Bert zijn grote hobby uitvoeren. Hij schrijft verhalen over het leven met een visuele handicap. Over teleurstellingen, verdriet, opstandigheid, onbegrip, maar ook over de mogelijkheden die er zijn, al dan niet met behulp van de vele hulpmiddelen die tegenwoordig beschikbaar zijn.
Ik vind Verborgen Kleuren een prachtig boek. Bert schrijft positief over alles wat op zijn pad is gekomen, het is geen tranentrekker.
Ik ben zelf uit een oog blind en dat is soms er vervelend. Maar ik voel me rijk dat ik nog kan zien.
Bert wil niet zielig over komen in zijn boek. Ik vind hem heel positief overkomen. Hij laat ons zien wad de mogelijkheden zijn voor een visueel gehandicapte. Het boek wordt ook door het Loket Aangepast-Lezen, de instantie die lectuur verzorgt voor mensen met een leesgehandicap, te zijner tijd ook in braille en in gesproken vorm op DAISY uitgebracht.