Spring naar de inhoud
Forum overzicht / Nieuws / De vrijwilliger van nu is veeleisend
Pagina:
1
oranje autotje Dat stelt Eva van Baren van de Erasmus Universiteit Rotterdam in magazine INZET van januari 2012. De vraag is niet meer: wat kan de vrijwilliger voor de organisatie doen, maar wat kan de organisatie voor de vrijwilliger doen.

Vrijwilligers verwachten dat alles goed is voorbereid, dat ze ondersteuning en training krijgen en dat het vrijwilligerswerk aantrekkelijk wordt gemaakt. De flex- en de onlinevrijwilliger doen hun intrede.

Moderne vrijwilliger
Ook al is Nederland een echt verenigingsland en doet meer dan 40% van alle Nederlanders een of andere vorm van georganiseerd vrijwilligerswerk, toch zie je dat de moderne vrijwilliger zich steeds minder makkelijk bindt aan een vrijwilligersorganisatie. Toch is dit volgens Van Baren geen reden om pessimistisch te zijn: 'Vrijwilligerswerk is nog steeds in; mensen zijn nog steeds ten volle bereid om zich in hun vrije tijd ergens voor in te zetten. Het blijkt dat als mensen rechtstreeks gevraagd worden, ze vaak best iets vrijwilligs willen doen. Je moet het ze alleen wel vragen. Het is ook een kwestie van je verlegenheid opzij zetten.' Wel zullen vrijwilligersorganisaties steeds creatiever moeten worden om vrijwilligers aan zich te binden. Van Baren geeft in het artikel tips en adviezen.

Verder in INZET
In het magazine INZET vertellen vijf jongeren waarom zij vrijwilligerswerk doen: je leert ervan, ontwikkelt jezelf en bent positief bezig. Ook wordt aandacht besteed aan Home-Start: vrijwilligers geven opvoedondersteuning aan gezinnen die dat nodig hebben. Zowel een moeder als een vrijwilligster vertellen wat ze ervan hebben geleerd. Met het hele gezin vrijwilligerswerk doen kan via het project 'Gezinnen: Present!', waarbij niet de vraag naar vrijwilligers centraal staat maar het aanbod van de gezinnen. Verder in het magazine: een verslag van DVD-opnames voor vrijwillige sportcoaches, de afsluiting van het Europees Jaar van het Vrijwilligerswerk, opa's en oma's die zich laten portretteren door kinderen en kinderen die in Wijk bij Duurstede een kijkje achter de schermen nemen bij bedrijven en instellingen in de buurt.

Het magazine INZET online bekijken of bestellen   

Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 om 11:00
Profielfoto Reina
Ik zit in de WAO en omdat ik ook wat lichamelijke klachten heb (ik functioneer vrij redelijk dacht ik) is het moeilijk om vrijwilligerswerk te vinden!

Voor mij als vrijwilligster hebben een aantal instanties liever 10 anderen.
Gaat het even niet zoals het moet, dan moet het maar even zoals het gaat.
Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 om 16:49
Profielfoto Casey
Vrijwilligerswerk is onmisbaar, maar soms ook ondankbaar. Ik heb zelf een jaar of twintig vrijwilligerswerk gedaan, en 8 jaar leiding gegeven aan een regionale gehandicaptenorganisatie. In z'n algemeen bespeur ik de laatste tijd ook een verkeerde trend, namelijk dat de beroepskrachten steeds meer een beroep doen op vrijwilligers, en daarbij het foute uitgangspunt hebben 'dat die toch niets anders te doen hebben en het goed is voor hun participatie.' Misverstandje, ook gehandicapten hebben het vaak razend druk, en hebben alleen al door hun handicap veel te 'managen.'  Ook regelmatig meegemaakt dat de 'beroeps' na afloop van een vergadering hun reiskosten vergoed kregen, en de vrijwilligers niet... alsof onze auto niets kost:-( Of dat een beroeps compensatie kreeg voor een vergadering 's avonds, en van de gehandicapte verwacht werd dat hij overdag en 's avonds pro deo aanwezig was. Tot slot: Als je eenmaal voor bijv. de gemeente als vrijwilliger gewerkt hebt, kun je het schudden datzelfde werk (!) ooit op betaalde basis te doen. Ze vinden het prima zo, en kiezen liever voor een snelle consultant die heel veel meer kost :-(

Ben ik nou 'zuur?' Nee, dit is helaas vaak realiteit. Maar vrijwilligerswerk blijft nuttig en nodig, maar een aanvullig, geen vervanging. Wie reageert?
www.keesdejager.com
Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 om 19:01
Profielfoto collie
Ben ik nou 'zuur?' Nee, dit is helaas vaak realiteit. Maar vrijwilligerswerk blijft nuttig en nodig, maar een aanvullig, geen vervanging. Wie reageert?

Ik ben het helemaal met je eens Casey. Ik schrif al jaren recensies van boeken en ik heb het her ook druk mee. Soms stromen de boeken binnen. En vrijwilligheid is geen vrijblijvendheid. Ik moet daar ook aan werken. En er zitten soms ook boeken bij, die niet mijn stijl zijn, maar toch moet ik ze bespreken.

Ik denk ook dat vrijwilligers werk doen, waar ze niet voor aan de bak kunnen komen als betaalde kracht. Lekker makkelijk toch, als die mensen er toch zijn?

Ja, mensen wat zijn jullie ervaringen.
Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 om 21:34
Profielfoto Wullem1955
Ik ben 3 dagdelen in 'n Activiteitencentrum te vinden

Er zijn reguliere werknemers,maar het meeste vrijwilligers

die wat ons bijstaan en zij doen het met  veel plezier en vreugde!!!!
W.Craemers
Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 om 21:43
Profielfoto Wullem1955
Kijk eens wat er in Limburg zoal gebeurd voor de gehandicapte medemensen op onze site: www.sgl-zorg.nl     Stichting Gehandicapte Limburg
W.Craemers
Om te reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn. Klik hier om je aan te melden!
Pagina:
1

Deel deze pagina: