Spring naar de inhoud
Forum overzicht / Nieuws / Verlaging kilometerbudget Valys gaat door
Pagina:
1
Nieuws Eind 2011 heeft het kabinet voorgesteld om het kilometerbudget voor Valys in 2012 te verlagen van 750 naar 450 kilometer. Tot teleurstelling van de CG-Raad heeft de Kamer hiermee nu definitief ingestemd.

Om de verlaging van het kilometerbudget ongedaan te maken, hebben kamerleden Leijten (SP) en Wiegman (CU) amendementen ingediend. Zij wilden hiervoor het geld gebruiken dat eenmalig overbleef van de aanbesteding van de snelweg A4 Midden-Delfland. Helaas hebben VVD, CDA, PVV en SGP tegen deze amendementen gestemd, waardoor de verlaging toch doorgaat. Voor reizigers van Valys houdt dit besluit in dat ze in 2012 slechts 450 kilometer met Valys kunnen reizen. De CG-Raad betreurt dit besluit zeer, omdat ze vindt dat deelnemen aan het 'maatschappelijk verkeer' hierdoor moeilijker wordt voor mensen met een beperking.

Petitie Valys-reizigers
Naast kamerleden Leijten en Wiegman, hebben ook de Valys-reizigers zelf zich ingezet om het besluit terug te draaien. De CG-Raad, CSO, Makkers Unlimited en actiegroep 'Terug naar de bossen' hadden Valys-reizigers gevraagd reacties te geven op het voorgenomen besluit. Deze reacties zijn in november als petitie aangeboden aan de Tweede Kamer. Helaas zonder resultaat dus.

Lichtpuntje
Op verzoek van de CG-Raad en onder andere de ANBO heeft het kabinet wel besloten dat Valys een landelijke regeling blijft en dus niet wordt uitbesteed aan de gemeenten.

Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 om 10:44
Profielfoto 4wieler
Schandalig gewoon! Valys is juist bedoeld voor ritten buiten de regio, m.a.w. voor langere afstanden. Gewoon OV is nog steeds niet wat het zijn moet en daar kunnen mensen met een beperking nog steeds niet optimaal gebruik van maken. Pas in 2035 zouden de treinen helemaal toegankelijk zijn b.v. Waar zit de logica bij de mensen van de partijen die tegen hebben gestemd, gezakt in het pluche waar ze op zitten?

Het is te hopen dat ze dan wel soepeler worden met het toekennen van een hoger km-budget......:-(... 
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 om 17:21
Profielfoto Casey
Dit is helaas weer de zoveelste achteruitgang voor kwetsbare mensen. Je zal maar familie of kinderen hebben die op enige afstand wonen... na een paar bezoekjes ben je door je 'budget' heen. Walgelijke term trouwens in dit verband, budget. Vadertje Staat geeft de minima de 'grens' dat ze 1 of 2 x per jaar naar hun familie in een andere provincie mogen, en vakantie (als dat er al in zit) niet verder dan uw eigen regio hoor. Ook de hypocrisie en inconsequentheid vind ik tenenkrommend. Ik hoor Balkenende jaren geleden in verkiezingstijd nog babbelen over toegankelijkheid van samenleving, zodat iedereen 'mee kon doen.' Dat 'meedoen' maakte het CDA in geen enkel opzicht waar. Hooguit krijg je een kaartje voor een voetbalwedstrijd;-)

Datzelfde CDA beloofde ook beter toegankelijk openbaar vervoer, en schoof het daarna pijlsnel op de zeeeeeer lange baan. Op uitzondering na van de goeden (in dit voorbeeld Renske Leijten van de SP en mevr. Wiegman van de Christenunie) kun je d epolitiek helaas nniet meer vertrouwen. 'Ze weten de problemen en gevolgen niet?" Ja hoor, die weten ze drommels goed na alle acties die er gevoerd zijn. Wat vindt u?
www.keesdejager.com
Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 om 17:37
Profielfoto lysol
een grote achteruitgang, ik woon in zeeuws vlaanderen daar zijn geen treinen en een gewone bus daar kan met mijn electrische rolstoel niet in. Dus valies gewoon naar mijn dochter bakkie kofffie halen is 120 km heen en terug dat zal wel niet gaan want de kleinkids (2 )zijn ook nog eens jarig dat is dus al 2x en dan heb ik het niet over sinterklaas en de kerst.

GETVER.!!!!!!!!POLITIEK
denamearelysol
Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 om 21:48
Profielfoto 4wieler
@lysol; gewoon weer proberen het hoge budget te krijgen. En lang doorgaan met aanvragen en volhouden met je argumenten te verdedigen. Misschien zijn ze nu wat soepeler vanwege die bezuinigingsmaatregel....
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Om te reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn. Klik hier om je aan te melden!
Pagina:
1

Deel deze pagina: