Het Franse gerecht in Bobigny heeft de Britse lowcostmaatschappij EasyJet veroordeeld voor het discrimineren van drie gehandicapte passagiers in 2008 en 2009.
Het bedrijf werd veroordeeld tot een boete van 70.000 euro omdat het de drie (niet-begeleide) rolstoelgebruikers weigerde op het vliegtuig te laten plaatsnemen in Charles de Gaulle. De luchtvaartmaatschappij verwees voor haar beslissing naar de veiligheidsvoorschriften. De advocaat van de drie mindervaliden spreekt van een "historische uitspraak".
De openbaar aanklager Abdelkrim Grini verweet EasyJet een agressieve commerciële politiek te voeren "die erin bestaat om de operationele kosten zo laag mogelijk te houden". De advocaat van de drie getroffen passagiers, Patrick de la Grange, zei op zijn beurt dat het economische model werd afgestraft. "Door de kostenbesparing is het doel om zo weinig mogelijk personeel in te zetten".
EasyJet zegt teleurgesteld te zijn in het vonnis. Volgens het bedrijf was het zeker niet de bedoeling te discrimineren. Mogelijk tekent de luchtvaartmaatschappij nog beroep aan.
De drie andersvaliden krijgen ook elk 2.000 euro schadevergoeding van EasyJet; 1 euro symbolische schadevergoeding gaat naar de Franse vereniging voor rolstoelgebruikers.
In de plaats waar ik nu woon kan een rolstoelgebruiker niet zonder hulp het gemeente huis in of met de trein mee, gaan we die ook voor de rechter dagen?
Maar zeker openbare gebouwen en het OV moeten wel zo snel mogelijk toegankelijk gemaakt worden omdat van ons wordt verwacht en nu zelfs geëist dat we met de gewone maatschappij mee draaien en zo min mogelijk een beroep doen op (betaalde!) hulp en speciale extra voorzieningen (o.a. Valys) maar dan moeten daar wel de mogelijkheden voor handen voor zijn.....
Het was maar zo'n vraag die bij mij opkwam als kakken....
Bovenstaande boete is een soort schadeloosstelling, maar voor wie of wat? De gedupeerden krijgen maar E. 2000,00 per man en SLECHTS E. 1,00 voor een vereniging....!
Maar geen drama maken, antwoord krijg ik nog wel eens....