Spring naar de inhoud
Forum overzicht / De Huiskamer / Acceptatie... participatie...wat kan en wat niet?
Pagina:
1
Geplaatst op woensdag 25 januari 2012 om 18:05
Profielfoto Casey
De Wiebelaar

Regelmatig kom ik hem tegen bij onze buurtsuper. Een man van in de vijftig. Hij draagt een grote, grijze baard, plus een Zeeman broek en jack, en een boodschappenmandje met vrijgezellige dingen. Een pak melk. Een kant en klaarmaaltijd. Een halfje volkoren.

Niks bijzonders, totdat je blik hem langer volgt. Dan zie je hoe – steeds weer- zijn tred plotseling stokt. Hij wiebelt naar voren alsof hij iets van de grond wil oprapen, maar er ligt niets.

Daarna loopt hij weer een paar stappen, maar wiebelt opeens naar achteren alsof windkracht tien hem onverwacht treft. Hij herstelt zich, en vervolgt met grote stappen langs de schappen.

Maar na een paar minuten schiet zijn arm met het boodschappenmandje opeens naar voren, en zijn andere arm naar achteren, heen en weer alsof hij stilstaand rent.

Het personeel kent hem. Soms sturen ze hem weg, als ze het te erg vinden worden. Dan knikt hij berustend en wiebelt de winkel uit, om de volgende dag terug te komen.

De klanten kennen hem ook. De meesten storen zich er niet aan, maar negeren hem wel. Een enkele domoor vraagt zich lachend af of hij dronken is. Of gek. Van hersenbloedingen, spasmen, en spiercontracties hebben ze nog nooit gehoord.

KInderen staren hem giechelend na. Mompelend winkelt en wiebelt hij verder.

We staan samen bij de koffie-automaat van de heer Heijn. Ik in mijn lage maar rotsvaste rolstoel, hij hoog, maar wiebelend als waaibomenhout. ‘Zal ik u even helpen?’ Ik vraag het behulpzaam, maar ook uit eigenbelang. Ik ben bang dat hij tijdens het inschenken een acute wiebel krijgt en hete koffie over mijn schoot gooit. Hij glimlacht lief en zegt dat het wel goed komt. Dat komt het ook. Zwijgend nemen we een slok.

Met vochtige ogen kijk ik hem na. MIjnheer Wiebel, ik vind je een held.
www.keesdejager.com
Geplaatst op woensdag 25 januari 2012 om 18:39
Profielfoto collie
Wow, wat mooi Casey. Wat kun jij mooi schrijven. Mooi, dat je hem hielp met zijn koffie en het was niet alleen eigen belang denk ik maar omdat je sociaal voelend bent.
Geplaatst op woensdag 25 januari 2012 om 19:43
Profielfoto 4wieler
Ja, heel leuk stukje! Ik hou van verhalen in de trant van Carmiggelt, uit het dagelijks leven en te beleven in elke willekeurige buurt.....
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Geplaatst op donderdag 26 januari 2012 om 17:34
Profielfoto Casey
Ik wil eigenlijk een vraag in de Leefwijzer-groep gooien, n.a.v. mijn column.

Moeten sommige gehandicapten zich 'weghouden' uit het openbaar, omdat hun gedrag of uiterlijk als schokkend kan worden ervaren?

Denk aan 'de Wiebelaar' maar denk ook aan slachtoffers met erge verminkingen, brandwonden... ik heb in revalidatie-instellingen heel wat gezien.

Ik denk dat de lezer MIJN antwoord wel weet, uit het stukje;-)

Maar ik ben benieuwd naar JULLIE mening!
www.keesdejager.com
Geplaatst op donderdag 26 januari 2012 om 17:57
Profielfoto Rotterdam
Nee dat is duidelijk....wie bepaalt wat schokkend of.....Dan kunnen ook PVV ers verbieden ...dat vind ik schokkend ;-)...Serieus..dat kunnen we echt niet doen...ik vind dat moreel verwerpelijk!
Geplaatst op donderdag 26 januari 2012 om 18:04
Profielfoto Casey
Volledig mee eens Rotterdam! Maar ik stel de vraag expres scherp, omdat we allemaal wel eens dergelijke reacties meemaken.

In sommige restaurants worden verstandelijk gehandicapten niet toegelaten, omdat de andere gasten zich er aan zouden storen....

BIj sommige gehandicapten, zegt moeder verschrikt 'niet kijken Jantje' enz. enz.

Ik ben benieuwd naar andere reacties. Let op: ik heb het NIET over mensen met een kunstbeen in een karretje.... nee, ik heb het over 'de Wiebelaar', over mensen met zware spasticiteit, over mensen met brandwonden.
www.keesdejager.com
Geplaatst op vrijdag 27 januari 2012 om 15:33
Profielfoto cjb68
Natuurlijk heeft ieder mens het recht om zich in publieke plaatsen te begeven. Ik ben waarschijnlijk wel een van de vele ''wiebelaars''. Ben van mijn geboorte spastisch. Loop daarbij slecht en kan moeilijk mijn handen gebruiken vooral bij het optillen van een kopje of glas. De ogen die dan vaak op mij gericht zijn maakt het alleen maar lastiger. En dan praat ik nog niet over de opmerkingen die je naar je hoofd geslingerd krijt.

Ik zoek heel bewust deze confrontaties niet op, maar ga mezelf niet verbergen. Je went niet aan een handicap maar je leert ermee leven, wat duidelijk iets anders is.
Geplaatst op vrijdag 27 januari 2012 om 19:27
Profielfoto Casey
Inderdaad CJB68, de ogen en woorden maken het erger. Met kinderen maak ik altijd even een praatje als zij dat doen, en dan is het ijs ook gauw gebroken en hebben we soms dikke pret. Kinderen zijn soms flexibeler dan volwassenen.

Ook mooi gezegd dat een handicap nooit went, maar je er mee leert leven.
www.keesdejager.com
Geplaatst op vrijdag 27 januari 2012 om 20:33
Profielfoto cjb68
Je hebt volkomen glijk Casey  sommige kinderen zijn veel tolleranter dan volwassenen. Ik moet er echter bij vertellen dat ik een licht spraakgebrek heb wat uiteraard niet helpt om even een praatje te maken.

Ik heb begrepen dat jij in een rolstoel zit, en dit wat ik nu zeg is niet onvriendelijk bedoeld, maar ik denk dat zelfs de grootste dwaas begrijpt dat je daar niet voor de lol in zit. Ik loop een beetje als iemand die een glasje teveel op heeft, en ik kan je verzekeren dat de ogen die je dan op je gericht voelt niet prettig is, zeker niet als je nugter bent.

Casey ik schrijf al veel jaren aan wat ik noem '' mijn boek'' , en zou jou graag een paar hoofdstukken ter beoordeling sturen.

Laat eens horen of dat kan. Collie heeft er ook twee gelezen, zij mag ze aan jou doorsturen als dat makkelijker is. 
Geplaatst op vrijdag 27 januari 2012 om 21:16
Profielfoto Randolf
Ieder mens heeft wel iets wat anderen tegenstaat dus waar zou je dan de grens moeten stellen?? Dat zou gelukkig nooit goedkomen, dan zouden ze alle mensen die 'bijna' geheel arbeidsongeschikt zijn uiteindelijk in een gesloten instelling stoppen, zou ik bij dit kabinet niet eens van opkijken!!!

De mensen die er vreemd uitzien(gehandicapten oa) zouden dan de volgende groep zijn die weggestopt wordt, zo worden de regels steeds bijgestelt en uiteindelijk houd je de perfectie over!!!

Volgens mij zijn er al heel wat oorlogen uitgevochten 'op zoek naar de ideale/perfecte mens, maar is die nog nooit gevonden. Waarom zouden wij daar dan nu opnieuw mee beginnen?? Als jij iemand niet aan wilt/durft te kijken, kijk je toch niet???? Voor kinderen is het heel goed dat ze ons zien, kinderen begrijpen het vaak beter als de volwassenen, tenminste als ze de tijd krijgen en niet door pa/ma weggetrokken worden... Kinderen mogen mij alles vragen, ik doe dan ook hard mijn best om het uit te leggen, ga je altijd vriendelijk (begrijpend??) uit elkaar!!!

Nu zullen er misschien mensen zijn die denken: Uhm ja, op de foto zie jij er best wel vriendelijk (niet afschrikwekkend hoop ik) uit...

Dat kan wel waar zijn, maar ik ben vanaf mijn borst verlamd, heb geen handfunctie en kan niet (op)hoesten, heb dus ook best veel bekijks als ik over de straat ploeter in mijn handbewogen rolstoel...

Als je daar zelf om kunt lachen, kunnen anderen dat op den duur ook!!! Als iemand compleet verbrand is, is dat waarschijnlijk een stuk moeilijker, maar in het revalidatiecentrum was iemand voor 85% verbrand, die man kon zich na een tijdje ook weer 'normaal' rondlopen, juist omdat hij er zelf geen probleem van maakte.... Voor zo'n man kun je alleen maar bewondering hebben, de mensen die zich daaraan storen, die zou je op moeten sluiten!!!!
Geplaatst op vrijdag 27 januari 2012 om 21:32
Profielfoto Casey
Ha die CJB, en ha die Randolf! Dank voor jullie reacties. Dat er bij kinderen makkelijker acceptatie is, zijn we het dus allemaal over eens. BIj volwassenen moet er eerst over een drempel gestapt/gerold worden, maar met wederzijdse goede wil lukt dat vaak wel. Vooroordelen en angst moeten weg, en daar moeten we zelf ook aan meewerken.

Yes, ik zit in een rolstoel en mijn littekens zitten onder mijn kleding. Toch heb ik het ook wel eens meegemaakt (toen was ik met een groepje verstandelijk gehandicapten op stap), dat een winkelier aan mij vroeg: 'Heb jij wel centjes bij je?';-) Grrrrr...;-)

Randolf.... mee eens dat het een hellend vlak is. Klinkt overdreven, maar wie weet is het ideaal van sommige politici dat we over 30 jaar uit een volk bestaan van blonde, gezonde mensen, met blauwe ogen, en stevige laarzen aan:-(

CJB, over je vraag om een paar hoofdstukken van je werk te lezen, ik kom er binnenkort op terug hoe we dat het beste kunnen doen. Succes iedereen!
www.keesdejager.com
Geplaatst op vrijdag 27 januari 2012 om 22:37
Profielfoto Casey
O ja..... hoe denken de Leefwijzer-dames over dit onderwerp? Een vrouw kijkt er nog weer anders tegenaan? Ik ben benieuwd....
www.keesdejager.com
Geplaatst op vrijdag 27 januari 2012 om 22:57
Profielfoto collie
In mijn ogen moet je geaccepteerd worden zoals je bent. Aan mij zie je neit zo veel denk ik? Ik ben erg klein, ik heb een oogprothese en ik heb neurofibromen op mijn huid, maar die zie je bijna nie tomdat die onder mijn kleding zitten.

Ik denk dat het niet altijd kwaad bedoelt is van mensen. Vaak is het onwetenheid denk ik?

Het is al lang geleden, maar na een hersenoperatie werd ik soms wel bekeken. Ik was kaal en mijnooglid hing af. Maar soms had ik ook het gevoel dat mensen keken en dat was niet altijd waar.

Maar ik ben er en ik mag er zijn.

En die mensen die denken dat ze zelf zo mooi zijn, tsja...

De dame heeft gesproken ;-) Accepteer mensen zoals ze zijn.
Geplaatst op zaterdag 28 januari 2012 om 10:34
Profielfoto cjb68
Ik heb het in mijn leven vaker meegemaakt dat men vroeg,''heb je ook centjes bij je.''

Laatst vroeg een vrouw aan me, in de sportclub waar ik al jaren kom,en haar nog nooit eerder gezien had, ''ben jij zo geboren en ben je ook geestelijk gehandicapt''.

Het enige wat ik op deze dome vraag als antwoord kon bedenken was,

'' nee ik ben niet zo geboren ik was veel kleiner. ''

Humor helpt soms. Maar zo'n vraag blijft een tijdje pijn doen.
Geplaatst op zaterdag 28 januari 2012 om 11:13
Profielfoto collie
Ik ken een man die zit in een rolstoel, het is al jaren geleden, maar ik ben het nooit vergeten. In en winkel vroegen ze vaak (was het een herenmode zaak, aan de vrouw, of ze konden helpen. Die vrouw zei dan, dat ze het aan meneer moesten vragen.

En inderdaad kinderen doen vaak niet moeilijk. En humor is het beste wapen cjb68
Om te reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn. Klik hier om je aan te melden!
Pagina:
1

Deel deze pagina: