Spring naar de inhoud
Forum overzicht / Nieuws / Minder slaappillen voor nieuwe patiënten
Pagina:
1
pillen

Sinds in Nederland de vergoeding voor slaappillen is afgeschaft, hebben huisartsen minder vaak een angst- of slaapstoornis vastgesteld en bij nieuwe patiënten minder benzodiazepines voorgeschreven. Dit blijkt uit een publicatie van onderzoekers van de Universiteit Utrecht en het NIVEL in het wetenschappelijke tijdschrift Annals of Family Medicine.

De Nederlandse overheid schafte begin 2009 de vergoeding voor benzodiazepines af om de kosten en langdurig gebruik te verminderen. Met slaappillen kun je korte periodes van slapeloosheid of angststoornissen overbruggen, maar op de lange duur kunnen ze verslavend zijn en werken ze niet meer. Terwijl honderdduizenden patiënten ze regelmatig gebruiken. De onderzoekers analyseerden de gegevens van 13.596 patiënten met een angst- of slaapstoornis uit het Landelijk Informatie Netwerk Huisartsenzorg (LINH). Nadat de vergoeding is afgeschaft stelden huisartsen minder nieuwe diagnoses van slaapstoornissen (2.863 in 2009, vergeleken met 3.254 in 2008) en minder nieuwe diagnoses van angststoornissen (3.710 in 2009 vergeleken met 3.769 in 2008).

Uit de top tien
Bovendien nam het aantal patiënten af dat na de eerste diagnose een benzodiazepine kreeg voorgeschreven. Bij angststoornissen van 34 naar 30% en bij slaapstoornissen van 69 naar 59%. Ook kregen deze patiënten minder vaak een herhaalrecept. Bij angststoornissen nam dit af van 43 naar 36% en bij slaapstoornissen van 43 naar 35%. De benzodiazepines verdwenen zelfs uit de top 10 van meest voorgeschreven geneesmiddelen en behoorden tot de top 10 van geneesmiddelen met het sterkst afgenomen aantal voorschriften. De onderzoekers vonden bovendien geen toename in gebruik van de alternatieve behandeling van angststoornis met SSRI's (Selectieve Serotonine Heropname-remmers). NIVEL-programmaleider Liset van Dijk: "Dit betekent, dat je met een overheidsmaatregel artsen in hun voorschrijfgedrag kan beïnvloeden. Je kan nieuw gebruik van slaappillen voorkomen en zo het gebruik terugdringen."

LINH
Het onderzoek is uitgevoerd met gegevens uit het Landelijk Informatie Netwerk Huisartsenzorg (LINH). Dit telt 84 huisartspraktijken met 350.000 ingeschreven patiënten. LINH gebruikt anonieme gegevens uit de elektronische patiëntendossiers van deze praktijken over aandoeningen, verrichtingen, geneesmiddel-voorschriften en verwijzingen.

Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 om 09:37
Profielfoto Guusje
En de patient krijgt spontaan Loudes genezing.

Dank u overheid, voor uw geweldige inzicht en inzet.

Amen.
Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 om 10:16
Profielfoto Rotterdam
Guusje misschien waren het allemaal hypochonders....Het glas kan ook half vol zijn ipv altijd maar half leeg

daarnaast is deze beslissing genomen door het vorige kabinet
Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 om 11:10
Profielfoto Guusje
Ach, het is typisch framing...en het maakt niet uit welk kabinet deze beslissing neemt.

Arts dient in deze de eind verantwoordelijke te zijn!!

Eb psygisch lijden is verdomd zwaar!

Daar helpt ontkennen niet, deze mensen hebben dringend hulp nodig en deze word onthouden.

Daar komt het op neer.

Personen verdwijnen uit zicht, wellicht word medicatie via internet gekocht? Men heeft geen overzicht meer wat met deze patienten gebeurd, ziet enkel de cijfers.

Dat is een wezenlijk verschil.

Zie ook commentaar:

http://www.zorgvisie.nl/Kwaliteit/13253/Maatregelen-overheid-leiden-tot-minder-medicatie.htm
Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 om 11:51
Profielfoto Casey
Ik heb chronisch en ernstig pijn in mijn gewrichten. Daardoor sliep ik ook minder goed. In 2004 (acht jaar geleden dus!) schreef mijn arts mij een benzodiazepine voor. Een uurtje nadat ik die inneem, komt er een weldadige verlichting over me, en val ik in een ca. 6 uur durende slaap en word verkwikt wakker. Misschien ben ik de uitzondering die de regel bevestigd, maar van gewenning of bijwerkingen is bij mij na 8 jaar nog steeds geen sprake. Een heel vervelende 'bijwerking' is wel dat ik het middel zelf moet betalen.... dat kost me ca. 200 euro per jaar... en dat is bovenop alle extra kosten die ik al heb. Ik ben het met Guusje eens!
www.keesdejager.com
Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 om 16:30
Profielfoto collie
Ik geloof niet dat het zomaar is over is. En sommige mensen net als Casey hebben het gewoon nodig.

Ik heb ze soms en dan betaal ik het.

En wat zijn die mensen die ze eerst kregen nu gaan doen. Zelf betalen en natuurlijk komen ze dan niet meer met hun angsten of slaapprobleem bij de arts.

Of wie weet zijn ze gaan drinken, of bestellen ze iets op internet. Maar je maakt mij niet wijs dat het over is met slaapproblemen en angststoonissen.

Dat ze maar lekker verder dromen, wie die beslissing ook heeft genomen!
Om te reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn. Klik hier om je aan te melden!
Pagina:
1

Deel deze pagina: