Spring naar de inhoud
Forum overzicht / Nieuws / Wie heeft recht op de Wajong na 2013?
Pagina:
1
rode rolstoel Op 3 februari  is het wetsvoorstel Werken naar vermogen naar de Tweede Kamer gestuurd. Platform VG krijgt van veel mensen de vraag of zij (of hun zoon/dochter) straks te maken krijgen met de Wet werken naar vermogen (WWNV) of onder de Wet Wajong vallen. Ook zijn er vragen over een eventuele herkeuring. In het kort komt het op het volgende neer.

Wajong vanaf 2013 (eerste aanmelding)
Vanaf 2013 krijgen mensen alleen een Wajong-uitkering als zij duurzaam en volledig arbeidsongeschikt zijn. Mensen die wel arbeidsmogelijkheden hebben of die kunnen ontwikkelen, komen in de WWNV en vallen onder de verantwoordelijkheid van gemeenten. Zij krijgen te maken met de partner- en middelentoets: zij komen alleen in aanmerking voor bijstand als zij over onvoldoende middelen van bestaan beschikken.

Wajong jaargang 2012 (het overgangsjaar)
Jonggehandicapten die in 2012 een Wajong-uitkering krijgen, behouden hun recht op Wajong als zij duurzaam en volledig arbeidsongeschikt zijn hebben. Voor hen verandert er niets.

Voor degenen die wel arbeidsvermogen hebben, eindigt het recht op Wajong op 31 december 2013. Zij kunnen vanaf 1 januari 2014 door gemeenten geholpen worden om aan werk te komen en/of als zij hebben op een WWNV-uitkering.

Herindeling Wajong (zittend bestand ingestroomd vóór 2010, in 2010 en 2011)
Jonggehandicapten die vóór 1 januari 2012 in de Wajong zijn ingestroomd, behouden hun Wajong-uitkering.

Jonggehandicapten die duurzaam en volledig arbeidsongeschikt zijn, houden een uitkering van 75 procent van het WML. Jonggehandicapten die wel arbeidsmogelijkheden hebben, krijgen een uitkering van 70 procent van het WML.

-      Mensen met een Wajonguitkering van vóór 2010
Het UWV zal een onderzoek doen naar het arbeidsvermogen. In een aantal situaties zal dat gebeuren op basis van reeds bekende gegevens. De herindeling gebeurt op basis van deze gegevens. In de overige gevallen (als herindeling op basis van bekende gegevens niet mogelijk is) zal een nieuw onderzoek plaatsvinden. Wajongers die zijn ingedeeld op basis van bekende gegevens en het hier niet mee eens zijn, kunnen ook om een nader onderzoek vragen.

-      Mensen die in 2010 of 2011 in de 'nieuwe' Wajong zijn ingestroomd
Voor deze Wajongers is al vastgesteld of zij arbeidsvermogen hebben (zij zijn ingedeeld in de 'werkregeling' van de Wajong of de 'uitkeringsregeling van de Wajong).

Hoogte van de uitkeringen
Jonggehandicapten die duurzaam en volledig arbeidsongeschikt zijn, krijgen zonder partner- en middelentoets een Wajonguitkering van 75% van het WML.

Mensen met arbeidsvermogen kunnen eventueel een uitkering krijgen als aanvulling op hun inkomen tot maximaal 70% van het WML per 1 januari 2014 (t/m 2013 75% van het WML):
- oude en nieuwe Wajong (instroom t/m 2011): zonder partner- en middelentoets
- WWNV (instroom vanaf 2012): met partner- en middelentoets.

Geplaatst op zaterdag 18 februari 2012 om 12:33
Profielfoto Guusje
Heel veel mensen zulle dus geen inkomen meer ontvangen...Met name jongeren die nog thuis wonen. Geen Wajong, dan ook geen job-coach, geen hulp, geen begeleiding.

Kortom, deze groep word aan zijn lot overgelaten!

Gemeente krijgt al veel te veel op zijn bordje met de AWBZ begeleiding en kort durend verblijf.

Bezit de expertise niet, groep is te groot en gevarieëerd. Van dementen naar hoog begaafde autisten!

Begeleiding met het leven van alle dag, plannen, boodschappen doen, omgaan en plannen met geld zodat deze boodschappen, water gas, licht, zorgverzekering en andere verzekeringen betaald worden! koken, schoonmaken, wassen, strijken, douchen, scheren.........

Papa en mama hebben het eeuwige leven helaas niet!

Dergelijke zaken dienen met name bij mensen met een autistische stoornis, verstandelijke beperking  te worden aangeleerd en te worden onderhouden anders zullen deze vaardigeheden verzanden!!!!! Daar hoef je geen genie voor te zijn.

Heel veel mensen gaan hun broodnodige begeleiding NIET meer krijgen.

Daar gaat hun leventje, dat ze met hulp en begeleiding hebben opgebouwd.

Een schande om mensen aan hun lot over te laten!!!!
Geplaatst op 19 februari 2012 om 12:29
Profielfoto Randolf
@Guusje: Heb je mooi en duidelijk omschreven, ben het helemaal met je eens.
Geplaatst op dinsdag 21 februari 2012 om 17:39
Profielfoto nelemans
Nou,ik niet. Ik denk dat er heel wat mensen met een waajong uitkering zijn die best kunnen en willen werken maar die nu niet de juiste hulp krijgen om aan het werk te komen.
Geplaatst op dinsdag 21 februari 2012 om 21:04
Profielfoto Rotterdam
vind ik ook.....Ik heb vorig docu op de tv gezien over gezinnen die gebruik maken van de schuldsanering...Er was een jongenman die heeft een wajong uitkering..Hij zit wel de hele dag achter de pc spelletjes te spelen..dan denk ik als je fysiek in orde ben kan je ook gaan werken met de pc.....ik besef me wel dat ik niet de hele medische toestand ken van de deze jongen en dat ik baseer op wat ik op de tv zag
Geplaatst op woensdag 22 februari 2012 om 13:26
Profielfoto Guusje
Precies Nelemans!!!

Zo ook mijn zoon, maar dan heeft hij hulp nodig, veel hulp en begeleiding.

En die zit bij een gedeeltelijke Wajonguitkering!!

Een job-coach, hulp, begeleiding.

School doet zo vreselijk veel om al deze jongeren een fatsoelijke toekomst te boeden. juffen zitten er boven op!

Diep respect voor het VSO!!

En kijk verder dan de neus lang is beste Rotterdam, jongeren die de hele dag achter de PC hangen...beetje misselijke opmerking!

Deze jongen weet niet wat hij kan/mag/moet doen vanwege een beperking.

Fysiek lijkt hij misschien in orde, maar psychisch?

Hoe zit het daarmee?

Autisme misschien, misschien zelfs wel hoogbegaafd autist? Super slim?

Vandaar dat begeleiding zo vreselijk belangrijk is!

Eruit halen wat er in zit, rekeninghoudend MET de beperking!!! Mogeljkheden zien!

De gemeente zie ik die niet bieden, die krijgt met alle AWBZ begeleiding en KV al veel te veel op zijn bordje.

Expertise ontbreekt, de groep is te groet en dievers.

Daarbij, woont de jongere nog thuis, geen uitkering!

Dus geen behoefte om begeleiding te gaan aanbieden...Helaas, zo is de werkelijkheid!

Wajong is tevens een valkuil, als het niet lukt om een eigen inkomen te genereren is er een Wajong.

Een recht waar je op terug kan vallen en geen aalmoes/gunst van een gemeente.....
Geplaatst op woensdag 22 februari 2012 om 17:03
Profielfoto Rotterdam
Guusje ,,,je moet even alles goed lezen wat ik schrijf...Ik heb niet over jongeren maar over 1 persoon, ik zeg ook dat ik niet de hele medische toestand kan dus ook niet of hij psychisch dit werk aan kan...

Ik ben heilig van overtuigd dat sommige mensen met een wajong uitkering gewoon kunnen werken naar vermogen.
Geplaatst op woensdag 22 februari 2012 om 21:06
Profielfoto Guusje
Beste Rotterdam,

Dat zal ook best wel eens kunnen kloppen, maar hulp, begeleiding is noodzaklijk.

Zeg eens heel eerlijk..

Heb jij ooit een kleuter, als deze gevraagd word: "Wat wil jij later worden?"

"Uitkerings-lijer" horen zeggen?

Wij hebben allemaal onze dromen en hoop.

Op een mooie toekomst, leuke baan, gezinnetje, huisje enz.

Helaas is niet iedereen daarmee gezegend, maar als samenleving moet je dat wel zo goed en kwaad als het kan mogelijk maken.

Een Wajong uitkering krijg je nu al niet zomaar...maar daar mee krijg je wel hulp, begeleiding en een klein, heel klein inkomen....

Dat gun ik mijn kinderen, hulp bij het opbouwen op een mooie betrouwbare toekomst en een betrouwbaar inkomen. Het liefs uit eigen werk, aangepast aan hun beperking.

Ik zie ze zo knokken...

maar ben zo bang voor ze...
Geplaatst op donderdag 23 februari 2012 om 18:03
Profielfoto nelemans
Ik ben zeer benieuwd hoe het UWV mensen met een wajong uitkering gaat onderzoeken op hun arbeidsvermogen.
Geplaatst op donderdag 23 februari 2012 om 18:23
Profielfoto Guusje
Wij ook, want de keuring is geweest, nu nog wachten op arbeidsdeskundige voor het percentage arbeidsongeschiktheid en reuze benieuwd op welke hulp wij mogen rekenen....

Momenteel zit hij nog op school, er word een stage plek gezocht...
Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 om 13:05
Profielfoto nelemans
Ik hoop met je mee Guusje.
Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 om 13:31
Profielfoto collie
Ik hoop ook het beste Guusje.
Geplaatst op zaterdag 25 februari 2012 om 21:54
Profielfoto Randolf
Ik hoop dat de stage gevonden word en goed gaat, zou waarschijnlijk al heel goed zijn voor zijn (zelf)vertrouwen.... Ik weet niet wat jouw zoon heeft, maar wens hem succes!!!
Geplaatst op zaterdag 25 februari 2012 om 22:37
Profielfoto Guusje
Randolf, hij heeft al twee keer met heel veel plezier stage gelopen. Hij wil heel graag als kok werken..maar dat is helaas onmogelijk met zijn verstandelijke peperking en PPD-nos.

Hij woont sinds een paar weken in een behandelgroep vandaar dat zijn laaste stage moest stoppen.

School is op zoek naar een stage adres in de buurt van zijn woongroep.

Helaas lopen medewerkers en begeleiders wel tegen zijn beperkingen aan. Zelf heeft hij er geen last van en vind hij dat hij alles kan.

Oké, hij hoeft geen kok te worden dan, met hulp-kok is hij ook wel tevreden!!!! Dat zijn zijn eigen woorden.

Maar nog liever zou hij naar een echte school gaan, een waar je echt wat leert. En een echt dilpoma krijgt waar je ook echt wat aan hebt.

Zit op 't VSO.
Om te reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn. Klik hier om je aan te melden!
Pagina:
1

Deel deze pagina: