Spring naar de inhoud
Forum overzicht / Artikelen / Margreet in de Sahara
Pagina:
1

Een huiskamer in de Sahara

Al drie keer in haar leven bezocht Margreet Bos (34) de woestijn van Egypte. In 1995  alleen, in 2006 en 2007 met Sahara Travel. Op haar laatste reis verbleef ze twaalf dagen in de woestijn, waarvan zes nachten kamperend. Margreet: ‘Mijn buren zeggen altijd: wat zoek je toch in die zandbak?’ Aan Leefwijzer geeft ze antwoord op deze vraag.

Trucks in de woestijn‘Vroeger was ik een wereldreiziger’, begint Margreet haar verhaal, en dat is ze feitelijk nog steeds. Na haar studie in Amerika maakte ze een wereldreisje van een half jaar. Ze reisde onder meer door Ethiopië. Daar werd de truck waar ze in meereed overvallen. Er werd een handgranaat naar binnen gegooid en granaatscherven in haar hersenen veroorzaakte een zware hersenbloeding. Ze is rolstoelgebonden en praten gaat moeizaam. Margreet: ‘Maar nog steeds is reizen mijn grootste passie’.

Siwa Oase

In november 2005 surfte ze over het internet en belandde op de site van Sahara Travel. ‘Ik zag dat Sahara Travel reizen organiseert naar Siwa Oase, een plek waar ik op mijn reis ook ben geweest. Twaalf jaar geleden heb ik daar wild gekampeerd. Ik was helemaal verbaasd dat een reisorganisatie naar die plek gaat, want toen ik er kampeerde waren er helemaal geen toeristen. Het is voor mij een hele speciale plek op aarde’.

Kan ik mee?

rolstoel heuveltje afgetildMargreet had het lef een mail te sturen naar Sahara Travel met de vraag of iemand met een handicap mee kon met die reis.

‘Ik had verwacht dat ik geen reactie, of op z’n minst een afwijzende, zou krijgen,  maar het tegenovergestelde gebeurde! Gonda van Sahara Travel mailde terug dat ze altijd al van plan was reizen voor minder validen te organiseren. Ik wist niet wat ik hoorde!’

‘Januari 2006 kwam Gonda bij mij op visite’, vertelt Margreet verder. ‘Ze vertelde dat ze zelf mee wilde gaan om te helpen, samen met een vriendin die verpleegster is. We zijn toen op zoek gegaan naar andere gehandicapten die ook mee zouden willen’.
Negen maanden later was het zover. Op 20 oktober 2006 vertrok Margreet, samen met Gonda, haar vriendin en vijf andere mensen met een handicap naar Egypte.

Huiskamer

huiskamer met rood kleed als wandEn dit jaar ging ze weer. ‘Mijn buren zeggen altijd: Wat zoek je toch in die zandbak? Maar ik vind het heerlijk! De ruimte die je hebt, het geeft je een ontiegelijk gevoel van vrijheid. Een super-gevoel! Lekker weg zijn uit het overgeorganiseerde Nederland. Tijd hebben om alleen maar te genieten’.

De reis duurde twaalf dagen. 
Zes overnachtingen in een hotel en zes nachten in de woestijn.

Margreet: ‘In de woestijn bouwen
we een overnachtingskamp met de trucks. Er worden prachtige kleden opgehangen en matjes op de vloer gelegd. Zo hebben we onze eigen huiskamer in de woestijn, met de oneindige sterrenhemel als dak boven je hoofd. Werkelijk te gek!’

Grot

Khaled Dit jaar was zo mogelijk nog mooier en indrukwekkender dan het eerste jaar.

Evenals vorig jaar ging Khaled, een Egyptische reisleider, mee de woestijn in. ‘Khaled is een heel bijzondere man. Hij is net zo blij en enthousiast als wij. Hij vindt het geweldig dat wij in onze rolstoelen zo’n reis maken. Dat zie je in Egypte niet. Dit jaar heeft Khaled ons enorm verrast! Hij heeft in een grot een rails gebouwd zodat wij ook in de grot kunnen afdalen.

We werden op een brancard gelegd, en die brancard op de rails en met een staalkabel die vast zat aan de truck heeft hij ons naar beneden laten zakken! In de grot was het prachtig. Khaled had er lampen opgehangen zodat we de grot met prachtige stalactieten goed konden bewonderen. Ongelooflijk dat hij dat voor ons gedaan heeft!

Heet

op weg‘Ook hebben we dit jaar gezwommen in een zwembad gevuld met mineraalwater uit een natuurlijke bron, in de Dakla Oase. Dat was ook heel speciaal. Ik zwom met zwembandjes om. Het water was 42 graden. Heerlijk!

We hebben het dit jaar af en toe wel heel heet gehad: soms werd het 45 graden. Voor mij is dat heerlijk, want door hersenletsel wordt mijn temperatuur niet goed geregeld, ik heb het altijd koud.

Leef je dromen

Margreet heeft een duidelijk levensmotto: ‘Ik zeg altijd: droom je leven niet, maar leef je dromen’. Dat is precies wat Margreet doet. Wil je meer weten over Margreet? Bezoek haar website

Sahara Travel organiseert reizen voor minder-validen. Het blijkt een gat in de markt te zijn.

Tekst - Margreet Jonge Poerink

Om te reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn. Klik hier om je aan te melden!
Pagina:
1

Deel deze pagina: