Spring naar de inhoud
Forum overzicht / Nieuws / (Geen) vergoeding voor seksueel contact?
Pagina:
1
eurobiljetten

Van de website van Ango Den Bosch

"Per brief ontvangen vraag:

Ik ben een gehandicapte alleenstaande man en ik heb een grote behoefte aan seksueel contact. Kan ik de kosten van seksueel contact vergoed krijgen via de bijzondere bijstand?

Onze adviseur antwoordt:

Nee, u kunt de gemaakte kosten niet vergoed krijgen via de bijzondere bijstand tenzij de noodzaak voor seksuele hulpverlening komt vast te staan, bijvoorbeeld aan de hand van een of meer medische rapporten. Voor bijzondere bijstand is geen ruimte als het gaat om wenselijke kosten.

De Centrale Raad van Beroep heeft hierover uitspraak gedaan op 15 juni 2004 (LJN:AP1685, 01/6376)."

Graag horen we als er gemeenten zijn die hier wel een vergoeding voor beschikbaar stellen

Geplaatst op woensdag 11 augustus 2010 om 12:22
kan je de kosten betalen uit het PGB, begeleiding?

of PGB persoonlijke verzorging?

wanneer je het bsn van de prostituee, of het kvk nummer van het bedrijf opgeeft?
Geplaatst op woensdag 11 augustus 2010 om 21:44
- verwijderd -
Geplaatst op woensdag 11 augustus 2010 om 22:24
Een vergoeding voor seksueel contact vanwege een handicap is onzin iemand zonder handicap die alleenstaand is krijgt dat toch ook niet dus waarom wel iemand die een handicap heeft?
Geplaatst op donderdag 12 augustus 2010 om 17:51
iemand die niet gehandicapt is kan aan zelfbevrediging doen...
Geplaatst op donderdag 12 augustus 2010 om 21:12
- verwijderd -
Geplaatst op donderdag 12 augustus 2010 om 21:22
Volgens Maslov (Psycholoog wb behoetes; "trap van Maslov: slaap, voeding, beschutting, zelfrecpect, sex") is seks een noodzaak.

Ken uw psychologie!
Geplaatst op donderdag 12 augustus 2010 om 21:33
Piramide van MaslowUit Wikipedia, de vrije encyclopedie

De behoeftepiramide van Maslow

De piramide van Maslow is een door Abraham Maslow in 1943 gepubliceerde hiërarchische ordening van behoeften.

Maslow's behoeftehiërarchie ziet er als volgt uit:

Organische of lichamelijke behoeften, deze fysiologische behoeften houden verband met de homeostase van het organisme en het lichamelijk evenwicht. Hieronder vallen onder meer behoefte aan voedsel, drinken en ontlasting.

Opvallend is dat Maslow hieronder ook seks klasseert,

evenals andere lichamelijke zaken zoals sport en comfort.
Geplaatst op donderdag 12 augustus 2010 om 23:54
Profielfoto Rozemarijn
Een aantal reacties hier vind ik nogal kort door de bocht, eerlijk gezegd.

Voor een gehandicapte is het toch veel moeilijker om sex te "regelen" dan voor iemand, die niet gehandicapt is?

Zeker, een mens kan zonder sex. Een mens kan ook zonder intimiteit, maar als je dat lang moet ontberen, kwijn je wel langzaam weg.

Sex is meer dan alleen het uitvoeren van sexuele handelingen. Het is ook aangeraakt worden, een warm lichaam tegen je aanvoelen, om maar eens iets te noemen. Intimiteit, dus. Ik kan me voorstellen dat gehandicapten dat enorm missen. Let wel: ik zeg dus niet dat ALLEEN gehandicapten dat missen! Maar nogmaals: hoe moeilijk moet het voor een gehandicapte niet zijn om ervoor te zorgen dat deze behoefte vervuld wordt?

Ik vind dat sex voor gehandicapten wel vergoed zou moeten worden.
Geplaatst op vrijdag 13 augustus 2010 om 16:18
Profielfoto Sammy
Vroeger was er bij een aantal gemeenten een budget voor "seksuele dienstverlening". Was dat niet in Maastricht???

Deels eens met Rozemarijn, maar mensen met een handicap of ziekte zijn niet per definitie zielig en afhankelijk.
Geplaatst op vrijdag 13 augustus 2010 om 16:28
Profielfoto collie
IK denk ook niet dat Rozemarijn mensen met een ziekte zielig vindt. Afhankelijk zijn ze in beplaade opzichten wel. De kans dat er liefde op hun pad komt is klein (er) dan bij andere mensen. En ook mensen met een ziekte of handicap willen graag liefde en seks. Maar het is een breede discussie. Makkelijk vind ik het niet.
Geplaatst op vrijdag 13 augustus 2010 om 18:22
Profielfoto Rozemarijn
Nee, ik vind mensen met een handicap of ziekte zeker niet per definitie zielig en/of afhankelijk. Ik denk alleen dat het voor hen moeilijker is om bepaalde behoeftes te vervullen dan voor gezonde mensen. En daar mag best rekening mee gehouden worden, vind ik.
Geplaatst op dinsdag 17 augustus 2010 om 14:37
Profielfoto Jeroen
Uit de krant

"Studente zwicht niet voor seksbehoefte van patiënt"

De 24-jarige studente HBO Verpleegkunde uit Eindhoven dacht een leuk bijbaantje te hebben gevonden. Via het bemiddelingsbureau Zorgstudent kon ze als verzorgende aan de slag bij een 42-jarige Eindhovenaar die een spierziekte heeft. Deze man beschikt over een persoonsgebonden budget en bepaalt derhalve zelf wie hij in huis haalt voor zijn verzorging. De cliënt heeft gekozen voor verzorgenden die als zelfstandige werken en dus niet zijn gelieerd aan een thuiszorginstelling.

De studente vond het bij de eerste kennismaking al vreemd dat de gehandicapte man allerlei seksuele toespelingen maakte.

En toen ze twee dagen later meeliep met één van de zeven verzorgenden die de man bijstaan, viel ze van de ene verbazing in de andere. "Op een gegeven moment liet hij me een filmpje zien over seksualiteit bij verstandelijk gehandicapten. Na afloop vroeg hij naar mijn mening. Dat vond ik heel raar. Ik snapte niet zo goed waar hij heen wilde."

Dat werd haar echter snel duidelijk. Voordat de verzorgende - een meisje van begin twintig - de man ging wassen, nam ze de studente even apart. "Ze zei: 'Je moet dadelijk maar even kijken wat ik ga doen. Het is de bedoeling dat jij dat later ook doet. Dat hoort bij de zorgvraag", vertelt de 24-jarige Eindhovense studente.

Ze wist vervolgens niet waar ze moest kijken toen de verzorgende de man na het wassen begon af te trekken. "Ik was helemaal van mijn apropos. De verzorgende vertelde later dat ze het in het begin ook raar vond, maar ze zei dat het erbij hoorde. 'Dat doen alle verzorgenden hier'."

http://www.ed.nl/gezondheid/6356605/Studente-zwicht-niet-voor-seksbehoefte-van-patient.ece
it takes two to tango
Geplaatst op dinsdag 17 augustus 2010 om 14:45
Profielfoto collie
En dit las ik dan nog op de site die hierbovenaan in de linkt wordt genoemd.

De Eindhovense durfde haar ervaringen eerst niet met anderen te delen, omdat ze bang was haar beroepsgeheim te schenden. Uiteindelijk heeft ze toch de politie en bemiddelingsbureau Zorgstudent op de hoogte gebracht. "Ik wil andere meisjes voor dezelfde ervaring behoeden. Het is zo respectloos. Ik heb niet vier jaar gestudeerd om zijn seksuele behoeften te bevredigen. Dat moet een prostituee maar doen, geen zorgmedewerker."

Het is heel goed, dat ze dit wel met anderen deelt!!!!
Geplaatst op dinsdag 17 augustus 2010 om 15:11
- verwijderd -
Om te reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn. Klik hier om je aan te melden!
Pagina:
1

Deel deze pagina: