Spring naar de inhoud
Forum overzicht / Nieuws / TV-programma Kruispunt zendt uitzending over kunst en dementie uit
Pagina:
1
Nieuws Het RKK/KRO tv-programma Kruispunt verzorgt op donderdag 16 september op Ned.2 om 18.25 uur een uitzending over kunst en dementie. Drie kunstenaars vertellen over hun demente ouder en hoe deze uiteindelijk tot een bron van inspiratie voor hen werd. In woorden en beelden maakten zij een liefdevol portret van hun vader of moeder. Daardoor brachten zij vaak uren met hen door. 'Toen ik mijn vader zat te tekenen kwam er na anderhalf uur ineens een reactie waaruit bleek dat hij wist dat ik er was.' (Raymond Huisman)

Actrice en theatermaakster Adelheid Roosen (1958)  Maakte een korte film over haar demente moeder ("Mam").'Nu mijn moeder de ziekte van Alzheimer heeft, loop ik haar achterna, ontdek waar ze is, wat ze beleeft, doet en zegt. Ik stap mee in haar wereld. Ik zie haar niet verdwijnen, ik zie haar tevoorschijn komen. Door Alzheimer krijg je als kind de kans je moeder opnieuw te zien en in haar landschap, in haar taal te stappen. Mijn moeder is op reis gegaan en als verstekeling reis ik in haar bagage mee. Dat vind ik het poëtische aan deze situatie. Dat heb ik geprobeerd vast te leggen in deze film.'

Dichter Peter Swanborn (1963) publiceerde vorig jaar de bundel Tot ook ik verwaai. Een ode aan zijn demente moeder. In Kruispunt TV loopt hij nog een keer de route die hij vaak met zijn moeder bewandelde, langs de Maas in Rotterdam.' Swanborn verwerkte deze wandeling in een van de gedichten uit de bundel:

Na honderd meter schuifelen en steunen
langs de vertrouwde rivier, de berm vol
onbenoembare bloemen, klinkt angstig:
jij weet waar we zijn, hè?

Schilder Raymond Huisman (1967) maakte voor het kantoor van Achmea in Zwolle een wandschildering. Hij schildert een wereld die op het eerste gezicht betreedbaar is, maar als je beter kijkt zie je dat je nergens in het schilderij door kunt lopen. Je staat steeds weer op plekken die je voor raadsels zetten. Een artistieke vertaling van hoe Raymond denkt dat zijn demente vader de wereld om zich heen ervoer. ' Op een gegeven moment zag ik mijn vader over een tegelvloer lopen en bij een zwarte tegel stilhouden. Hij twijfelde en besloot over de tegel heen te stappen, alsof het geen tegel was, maar een donker gat.'

Geplaatst op 22 augustus 2010 om 11:36
Profielfoto collie
De dichtbundel van Peter Swanborn, is prachtig. Ik heb die gelezen, kijk maar hier http://www.boekenwurm-en-pleeg.nl/?e=137

En deze is ook er mooi:

Geriater

Uw moeder werkt niet mee.

Waarom doet ze zo dwars?

Ze hoeft alleen te zeggen

welke dag het is, har naam.Ik denk lul en ben trots op

haar verzet, haar weigering

verkleind te worden tot kind

dat ze was en ongewild wordt,

Eenmaal thuis krimpt ze ineen,

roept vader, moeder, iemand

Ik zeg niets, doe lampen uit,

trek gordijnen dicht.
Geplaatst op 22 augustus 2010 om 18:21
Profielfoto Rita
Volgens de dieëtiste was ze te zwaar,

en natuurlijk was dat waar.

Haar dikke buikje was veel te vet,

Ook ging ze met teveel koekjes naar bed.

En in de koffie zat te veel room,

daardoor voelde zich wat loom,

Op haar 92e zat ze als een ondeugend kind te mokken,

wegens al die verboden smakelijke spritsbrokken.

Toen kwam plotseling het bezoek,

met lekkers en een heerlijke plak koek.

'Kom' zei haar kleinkind, we gaan smullen in het restaurant,

dan houden we alle calorieën in eigen hand.

Na een maand was oma nog geen kilo'tje kwijt,

en de dieëtiste mag zelf aan de lijn.
Margarita1943
Om te reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn. Klik hier om je aan te melden!
Pagina:
1

Deel deze pagina: