Het onderwerp 'relaties' leeft. Op Leefwijzer zelf bijvoorbeeld - zie de discussie over vriendschap. Hoe eerlijk ben je? Met wie doe je wat? Kan het ook zonder? Gewoon vrienden zijn? Er loopt ook een discussie over dating. Wat zegt zo'n profiel eigenlijk? Gelukkig getrouwd via een date? Mannen met zelfinzicht? Veel mooier dan in real life? Een boeiend onderwerp en tegelijkertijd een teer onderwerp.
Over relaties wordt ook op andere manieren en plaatsen dan discussieforums gecommuniceerd. Zie bijvoorbeeld het volgende citaat van de website van een patiëntenvereniging:
Een vaste vriend of vriendin
Ben je tot over je oren verliefd en wil je samen verder, dan komt er een moment
waarop je zult moeten vertellen dat je een hartafwijking hebt. Leg helder en duidelijk uit
wat er met je aan de hand is, want het is belangrijk dat je elkaar begrijpt. Dat betekent
veel praten en vooral goed aangeven wat je wel en niet kunt. Heb je er al aan gedacht je vriend of vriendin mee te nemen naar je controleafspraken in het ziekenhuis?
Het beginnen aan een relatie is voor iedereen een bijzonder iets. Een uniek verhaal, 100% persoonlijk. Als er sprake is van het beginnen van een relatie. Want dat is verre van vanzelfsprekend. Zeker niet als je een hartafwijking hebt, zoals hierboven. Of noem maar op, wat voor handicap of aandoening dan ook.
Specifieke relatiebemiddeling
Mei 2010 is Lissa Bots, naast haar bureau Match4Two, begonnen met Relatiewensen. Relatiewensen is een bemiddelingsbureau, specifiek voor mensen met een beperking. Lissa behoort zelf tot de doelgroep en weet uit eigen ondervinding hoe moeilijk het kan zijn om een relatie te vinden.
Lissa Bots: 'Veel gehandicapten zijn eenzaam. Als je een relatie hebt, kun je veel meer delen met een ander. Ik weet hoe het in de gewone relatiebemiddeling gaat. Als je daar in je profiel aangeeft dat je een beperking hebt, wordt het moeilijk om een geschikte partner te vinden. Dat heeft mij op het idee gebracht om naast mijn andere bemiddelingsbureau een speciaal bemiddelingsbureau te starten voor mensen met een beperking.'
Het bureau bevindt zich nog in de opstartfase. Op dit moment is Relatiewensen actief in Brabant en Limburg. Het is de bedoeling dat het werkgebied in de komende tijd wordt uitgebreid naar heel Nederland. Voor de twee regio's heeft Relatiewensen consulenten in dienst. De consulenten gaan naar degenen toe die zich willen inschrijven bij het bemiddelingsbureau. Het persoonlijke contact maakt het mogelijk om een goed en realistisch beeld te geven van degene die op zoek is naar een relatie.
Taboe op relatiebemiddeling
Lissa Bots: 'Er ligt een taboe op relatiebemiddeling, dus dat maakt het er niet gemakkelijker op. Als mensen al de stap zetten om in contact te treden met een bemiddelingsbureau, is daar al heel wat moed voor nodig. Wij willen dat mensen met een beperking dan ook goed worden geholpen. Een persoonlijk gesprek, face-to-face, geeft vertrouwen, hopen we.'
Relatiewensen staat inmiddels vermeld op de sociale kaart van MEE Noord en Midden Limburg, Noordoost Brabant en Den Bosch, onder 'Relaties en seksualiteit'. Het bureau wordt ook al benaderd door mensen met een beperking uit de Randstad. Op dit moment kunnen zij echter nog niet worden ingeschreven. Lissa wil de mensen eerst iets te bieden hebben en geen verkeerde verwachtingen scheppen.
Meer informatie
Het citaat 'Een vaste vriend of vriendin' is afkomstig van een gezamenlijk artikel van de Patientenvereniging Aangeboren Hartafwijking en de Nederlandse Hartstichting. Meer informatie over Relatiewensen vind je op www.relatiewensen.nl.
Nu ben ik nog steeds rolstoelster maar wel een heel stuk ouder en mankeer wat meer. Dan wordt het een stuk moeilijker opnieuw iemand irl tegen te komen die de mens in je ziet en niet meteen over je handicaps valt. Vooral tegenwoordig in deze ("schone schijn") tijd en in mijn leeftijdscategorie kun je dat wel vergeten......Dus geweldig initiatief!