Natuurlijk willen jongeren met een beperking ook gewoon overal aan mee kunnen doen. De jongeren van MakkerTV brengen in beeld waar dat nog niet goed gaat. Op geheel eigen wijze! Giselle (20): "Wij zijn ook jong. We laten zien dat wij ook doen wat we leuk vinden."
Giselle is één van de tien jongeren die voor Makkers met een voltallige cameraploeg op pad gaat, op zoek naar plekken waar je met je rolstoel niet goed komen kunt. Of naar plaatsen waar blinden niet goed uit de voeten kunnen. Of naar situaties waar niet gedacht is aan doven en slechthorenden. Een discotheek, een onbereikbare sportvereniging, een slecht toegankelijke werkplek, een show zonder doventolk, etc.
De Parade
Giselle: "Wij willen ook onze dingen kunnen doen! Dat laten we zien. We hebben bijvoorbeeld gefilmd op De Parade in Utrecht en gekeken of daar voldoende doventolken aanwezig zijn. Op de Parada stuitten we ook op drempels en trappen. Vervelend, vooral omdat er makkelijke oplossingen zijn!"
Oplossingen
En juist om die oplossingen is het allemaal te doen. Daarom filmt MakkerTV niet alleen de obstakels, maar juist ook de oplossingen. Giselle: "Zo gaan we volgende week filmen bij een zaak in Hoorn waar ze alles weten over aanpassingen van auto's. Zo brengen we ook de oplossingen in beeld."
We doen alles zelf
Er worden in totaal 8 filmpjes gemaakt. De filmpjes zijn op een speciaal YouTube-kanaal te zien. Regionale omroepen kunnen de beelden ook gebruiken. Giselle: "De eerste drie filmpjes zijn af en de volgende drie liggen bij de montage. We doen alles zelf: onderwerp bedenken, script schrijven, regisseren, presenteren en verslaggeven en de montage."
Zelfspot
De filmploeg bestaat uit 10 jongeren. Ze hebben vooraf les gekregen in regisseren, camerawerk en montage. Giselle: "We hebben nog veel te leren, maar we krijgen wel veel positieve feedback. Mensen herkennen de situaties die wij filmen. We horen vaak: Ja, zo is het inderdaad."
De filmpjes zijn lichtvoetig. Giselle: "Het moet wel ludiek blijven, vinden we. We gebruiken veel zelfspot. We willen uitstralen dat we niet moeilijk doen."
Iets creatiefs
Giselle is enthousiast over haar ervaring als scriptschrijfster, verslaggeefster en regisseuse. "Ik doe op dit moment de HAVO voor volwassenen, daarna wil ik een hbo opleiding gaan doen. Ik weet nog niet wat, maar ik wil so wie so iets creatiefs gaan doen."
Bekijk de filmpjes op het MakkerTV Youtube-kanaal. En verspreid ze in je netwerk, via Twitter en Facebook. Het is de bedoeling dat zo veel mogelijk mensen de filmpjes zien.
MakkerTV is een initiatief van MakkersUnlimited en wordt mede mogelijk gemaakt door het Revalidatiefonds.
tekst - Margreet Jonge Poerink