Spring naar de inhoud
Forum overzicht / De Huiskamer / Vrouwen en angst voor de spiegel?
Pagina:
1
Geplaatst op 17 april 2011 om 16:25
Profielfoto collie

Ik ken mijn gezicht al jaren. Ik ben niet knap. Maar om angst voor de spiegel te hebben? Er zijn wel dingen in  het leven waar ik meer mee bezig ben. Natuurlij ik wil ook een leuk kapsel en sieraden en kleding, maar dat is het dan.
Met de jaren is mijn gezicht veranderd. Ik ben blij dat de spiegel mij dit kan laten zien. Het is een teken dat ik er nog ben ;-)

Maar als ik dit artikel dan lees???

BAARN - Met de leeftijd neemt ook de angst voor de spiegel toe. Vrouwen van middelbare leeftijd zijn vier keer minder tevreden met hun spiegeldbeeld dan tienermeisjes. Meer dan 90 procent van de veertigers en vijftigers is zelfs zo ontevreden dat zij een angstsyndroom voor de spiegel hebben ontwikkeld.

Ben jij ook 'bang' voor de spiegel lees hier dan maar verder.
En hoe zit het eigelijk met de mannen? Want ook die zijn met leeftijd en uiterlijk bezig toch?
In mijn spiegel zit nog geen barst en bij jullie?

Geplaatst op 17 april 2011 om 19:38
- verwijderd -
Geplaatst op 17 april 2011 om 19:41
Profielfoto collie
Dat weet ik niet hoor Anteverta. Ben jij veel met je uiterlijk bezig?

Ik kijk 's ochtends in de spiegel als ik mijn haar kam en voor mijn kleding of alles goed zit. Maar verder eigenlijk niet. In de wc gaat het soms automatisch maar ik ben er niet echt mee bezig.
Geplaatst op 17 april 2011 om 22:02
- verwijderd -
Geplaatst op 17 april 2011 om 22:23
Profielfoto collie
Ik vind het wel fijn om er leuk uit te zien. Met mooie kleding en sieraden en kapsel. Of andere mensen mij er dan ook leuk uit vinden zien dat weet ik niet altijd. Alhoewel ik wel spontane reacties krijg. Maar als ik iets zélf mooi vindt dan voel ik me ook zeker. En dat is belangrijk toch? En ik ben wel tevreden met wie ik ben hoor ;-)
Geplaatst op maandag 18 april 2011 om 08:30
Profielfoto YerrieH
Zondagochtend was ik op bezoek bij mensen met een zoon van 19 jaar. Toen hij naar beneden kwam, dronk hij eerst kofiie met ons mee en toen zei hij dat naar boven ging "om zijn haar te doen". Volgens zijn moeder duurde dat altijd minimaal een uur.

In Nederland verwacht je dat niet zo snel van mannen. Zorg om hun uiterlijk. Als je echter in Italië of Spanje op het herentoilet van een tankstation komt staan er bijna altijd mannen voor de spiegel druk in de weer met hun haar, snor of baard.
art is a joy
Geplaatst op maandag 18 april 2011 om 08:51
- verwijderd -
Geplaatst op maandag 18 april 2011 om 13:03
Profielfoto 4wieler
Volgens de media is het steeds meer de trend dat mannen meer aandacht aan hun uiterlijk besteden. Er komen ook steeds meer cosmetische producten speciaal voor mannen op de markt, blijkbaar een enorm "gat" in de markt......!

Er zijn mensen die aan BDD lijden en dat heeft met te maken met een extreem negatief zelfbeeld. En dat houdt in dat als deze mensen in de spiegel kijken zij een heel ander beeld van zichzelf zien dan hun omgeving. Het is een beetje te vergelijken met anorexia maar er lijden meer mannen aan BDD dan aan anorexia (maar mjn weten). Dit wordt nog eens versterkt door de media met bijbehorende ge-photoshopte foto's. Deze mensen brengen steeds meer tijd door voor de spiegel en durven op het laatst niet meer de straat op. Ik weet dit omdat ik in mijn directe nabijheid zo'n persoon ken.....

Dit noem ik een echte angstsyndroom maar wat er in dat artikel als angstsyndroom omschreven wordt is gewoon ontevredenheid. Dat percentage is ook sterk overdreven! Tuurlijk wil iedereen wel eens iets veranderd hebben aan zichzelf maar meestal wordt dat bepaald door de mode-maffia. Het begint al bij de jeugd en je ziet dat de meeste tieners op elkaar lijken, allemaal éénheidsworsten! Wanneer krijgen mensen hun gezond verstand weer terug? Als je er verzorgd uit ziet en vooral tevreden uit je ogen kijkt maakt het je al mooi. De uren voor de spiegel kun je beter vervangen door sociaal bezig te zijn of te gaan sporten. Het geeft mij in ieder geval een veel positievere gevoel en meer voldoening! 
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Geplaatst op maandag 18 april 2011 om 13:19
Profielfoto collie
Ik vind het heel normaal als mannen ook met hun uiterlijk bezig zijn. Kleding, haar, weet ik het. Als het maar geen obsessie wordt. Niet voor de man en niet voor de vrouw.

En je moet je ook niet laten beheersen door het modebeeld. Ik vind het ook leuk hoor om er mooi uit te zien. Maar sommige dingen die in de mode zijn ga ik niet dragen. Ik ben klein dus niet alles staat mij. Maar vanwege mijn ziekte, ik heb neurofibromen op mijn huid. Die zitten voor een groot deel onder mijn kleding. Maar daarom ben ik wel anders met kleding bezig. Maar ik ben en blijf wie ik ben.

En ik ben tevrden met mezelf hoor. Ik heb heerlijke contacten. Ik ben vrolijk en dat straal ik uit denk ik. En dan zien mensen een totaal iemand En niet alleen je uiterlijk, toch?
Geplaatst op maandag 18 april 2011 om 16:39
Profielfoto Essie
Angst voor de spiegel heb ik zeker niet. Ik ben gewoon tevreden met mezelf.

Ik moet wel zeggen dat sinds ik een handicap heb, ik wel meer met mijn uiterlijk bezig ben. Beetje 'compenseren' misschien? Ook wat betreft mijn gewicht ben ik nu veel bewuster bezig. Voorheen was ik heel actief en hoefde ik nooit op mijn gewicht te letten, maar nu ik het grootste deel van de dag plat lig, blijft alles wat ik 'overbodig' eet hangen en kom ik heel makkelijk aan. En dat wil ik gewoon niet. Dat is niet goed voor mijn gewrichten, en niet goed voor mijn zelfvertrouwen. Ik eet nu dus veel bewuster en gezonder.
Geplaatst op maandag 18 april 2011 om 16:45
Profielfoto collie
Ik moet wel zeggen dat sinds ik een handicap heb, ik wel meer met mijn uiterlijk bezig ben. Beetje 'compenseren' misschien?

Dat zeg je heel mooi Essie, dat bedoel ik eigenlijk ook. En als ik weer vaak naar het ziekenhuis moet is het voor mij soms een uitlaatklep om iets voor mezelf te kopen. Juist door die dingen op mijn huid en die oogprothese kan dat een goed gevoel geven. Maar ik wel tevreden met mezelf hoor ;-)
Geplaatst op maandag 18 april 2011 om 16:49
Profielfoto Desirezie
Ik vind het ook wel een pre als mensen of het nou om mannen of vrouwen gaat dat ze moeite doen om aan uiterlijke verzorging te doen. Niemand hoeft echt knap te zijn maar iedereen heeft mooie dingen en die kan je altijd benadrukken. En iedereen ziet er toch tikje beter uit met beetje kleur en haar in model gebracht. Daarbij ga je je er zelfs ook beter van voelen.

Maar de tendens is dat tegenwoordig het beeld ontstaat dat mooi samen zou moeten gaan met perfect en dat vind ik fout en gevaarlijk en heel erg onterecht. Zelf vind ik zelden bijna perfect ogende mensen echt mooi. Vind mensen met eigenwaarde, interesses, die iets te vertellen hebben vaak zoveel mooier omdat die dat uitstralen.
Geplaatst op dinsdag 19 april 2011 om 09:45
Profielfoto Sammy
[Desirezie op 25-08-2010]

Ik vind het ook wel een pre als mensen of het nou om mannen of vrouwen gaat dat ze moeite doen om aan uiterlijke verzorging te doen. Niemand hoeft echt knap te zijn maar iedereen heeft mooie dingen en die kan je altijd benadrukken. En iedereen ziet er toch tikje beter uit met beetje kleur en haar in model gebracht. Daarbij ga je je er zelfs ook beter van voelen.

Heb ik als ik van de kapper kom: voel ik ineens een stuk frisser en vitaler :-)
Geplaatst op dinsdag 19 april 2011 om 09:54
Profielfoto collie
Dat klopt ook hoor Desirezie en Sammy, ik doe dat ook. Zeker vanwege mijn ziekte wil ik extra opletten dat ik de aandacht op kleding, haar of sieraden leg. Maar ik schrik niet van mijn spiegelbeeld. En ik ben er ook niet té mee bezig. Maar het is wel belangrijk om jezelf goed te verzorgen.
Geplaatst op dinsdag 19 april 2011 om 17:45
Profielfoto Essie
[Sammy op 15-07-2010][/quote] Heb ik als ik van de kapper kom: voel ik ineens een stuk frisser en vitaler :-)

De kapper! Goed dat je het zegt! Ik moet vanavond! Bijna vergeten! :-$
Om te reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn. Klik hier om je aan te melden!
Pagina:
1

Deel deze pagina: