Spring naar de inhoud
Forum overzicht / Columns / Kus of zoen
Pagina:
1
Jan Beerling

Met je lichaam en met woorden kun je veel zeggen. Met mijn lichaam praat ik bijna onbewust. Er gaat een direct lijntje van mijn geest en stemming naar mijn lichaam. Voordat ik kan zeggen: 'ik mag je',  of 'ik mag je niet', heeft de ander, vaak ook onbewust, dat al in de gaten.

Over woorden kun je nadenken. Soms ook niet. Dan zeg ik iets waarvan ik later denk: 'oh nee, had ik nét nìet moeten zeggen'. In mijn vroegere rol als interviewer en presentator van een wekelijks radioprogramma maakte ik ook bewust gebruik van lichaamshouding om gasten bijvoorbeeld op hun gemakt te stellen. Of om ze aan te sporen meer te vertellen. Deels door aanleg en deels door opleiding en ervaring, denk ik, heb ik dat geleerd. En het werkt.

Andersom ook trouwens. Ook ik vertel meer aan iemand die, ogenschijnlijk of echt, laat merken te luisteren en geïnteresseerd te zijn. Ook de woordkeus is belangrijk en zegt veel. Met verschillende woorden kun je bijna hetzelfde bedoelen maar kan het soms heel anders overkomen. Ook je gevoel kan er anders bij zijn. 'Hoe je kop nu eens',  klinkt toch heel anders dan 'mag ik je even onderbreken'. Afhankelijk van mijn eigen stemming, situatie en de verhouding die ik tot die ander heb, zal ik de ene formulering gebruiken of de andere.

Zo is er ook verschil tussen 'kus' en 'zoen'. Van de juffrouw of je moeder krijg je een zoen. Van onder meer je geliefde krijg je een kus. Dat klinkt ook erotischer. Een oud geliefde, van lang, lang geleden, belt mij de laatste tijd af en toe op. Onze telefoongesprekken eindigen meestal met 'kus'.  Onlangs zei zij 'kus' en ik 'zoen'. Per ongeluk eigenlijk want ik voelde toen daarna, gek genoeg,  heel duidelijk het verschil tussen deze telefonische groet. 'Kus' wilde ik nog zeggen. Maar helaas, ze was al weg.

Jan Beerling

Geplaatst op maandag 23 mei 2011 om 21:00
Profielfoto collie
Wat een mooi stukje. Wat leg je dat mooi uit van die kus en die zoen. Lief hoor ;-)
Geplaatst op dinsdag 24 mei 2011 om 00:06
Profielfoto 4wieler
Ik ben het er roerend mee eens; je kunt zoveel in woorden, lichaamstaal en gezichtsuitdrukking zeggen/bedoelen. Ik ben daarom ook geen fan van telefoongesprekken, wel makkelijk natuurlijk maar je kunt elkaar niet doorgronden. Maar het gekke is dat schrijven toch ook wel mijn favoriete communicatie-middel is terwijl ik vroeger op school een bloedhekel had aan schrijven van wat dan ook!

Ik denk dat ik daarom ook die kostuum-films zo leuk vind. Geen platte versier-teksten maar heel subtiele blikken en dichterlijke lofuitingen voor (en soms via anderen) degene tot wie hij/zij zich aangetrokken voelt....zó romantisch, toch? :-D
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Geplaatst op dinsdag 24 mei 2011 om 09:11
Profielfoto collie
Ik vind het allebei wel leuk. Lezen en schrijven. Dat ligt ook aan de persoon die jij een mailtje stuurt denk ik?

Bellen vind ik niet met iedereen leuk en ook niet altijd. Met een goede vriend en vriendin wel. Bij beide kan ik wel aan hun stem horen hoe het gaat. Maar iemand zien is nog fijner. Dan kun je emoties beter delen. En dan zie je ook meer aan de lic haamstaal dat klopt.
Geplaatst op vrijdag 27 mei 2011 om 15:06
goedendag, ik vind je bericht erg mooi,maar ik wil ook graag iets over mezelf vertellen, mijn naam is ton oosterbos en ben sinds 2 jaar wedn. mijn vrouw is overleden aan borstkanker ,was ongeneeslijk, en is op 10maart 2009 overleden ,maar ik ben nu opzoek naar een maatje of vriendin ,maar dat valt niet mee,ik ben 69 jaar misschien is er iemand die ook eenzaam is en een nieuwe start wil maken ?maar ook niet goed durft wie wil mij helpen met een goede tip ?bij voorbaat dank ton oosterbos citroengaarde 19 5103 er dongen.
Geplaatst op vrijdag 27 mei 2011 om 15:20
Profielfoto collie
Misschien kunt u deze informatie ook bij uw profiel invullen? Daar zag ik het niet staan? Ik hoop dat u verder nog reacties krijgt van mensen die u verder kunnen helpen. Sterkte met alles.
Geplaatst op vrijdag 27 mei 2011 om 19:07
Profielfoto 4wieler
@appel; Misschien je bijdrage hier nog een keer herhalen in topic "Dating" (22-05)? Dat was tenminste de bedoeling ervan....en wie weet...
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Geplaatst op maandag 30 mei 2011 om 12:45
Profielfoto francis
Wat een leuk stukje ,goed geschreven, ik vind het zo leuk want ik doe en voelt het net andersom, ik vind kus netjes en afstandelijk en zoen echt voor mij een intimiteit dus voor mn geliefde, al heb ik die niet haha
f.offerman
Geplaatst op maandag 30 mei 2011 om 14:19
Profielfoto Sammy
Hoi Francis, voor mij het zelfde: zoen klinkt zwoel en kus meer als afstandelijk...mus .. kusje
Geplaatst op vrijdag 03 juni 2011 om 11:56
Profielfoto collie
Nou, Sammy, het zit hem natuurlijk niet alleen in het woord ;-) Je hebt een kus en een kus en een zoen en een zoen. Kussen, zoenen, als het maar fijn is :-)
Geplaatst op 26 juni 2011 om 23:43
Profielfoto zaak
daar gaat het om moet ik zeggen als het fijn is en goed voelt of is
Om te reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn. Klik hier om je aan te melden!
Pagina:
1

Deel deze pagina: