Spring naar de inhoud
Forum overzicht / De Huiskamer / Vecht mee voor ons PGB!
Pagina:
Geplaatst op maandag 30 mei 2011 om 20:34
Profielfoto Jabely
Wat kan ik meer zeggen. Doe s.v.p. met onderstaande actie van Per saldo, de vereniging van budgethouders.

Mail uw verhaal naar de staatssecretaris!

Per Saldo is boos over de plannen om voor de meeste mensen het pgb af te schaffen. Woensdag vergadert het kabinet of dit besluit definitief wordt. Daarom roepen wij u op om vandaag of morgen uw verhaal te mailen naar de staatssecretaris om te vertellen hoe uw leven eruit zal zien zónder pgb.

U kunt dit doen via het formulier op www.pgb.nl, dat automatisch op het adres van de staatssecretaris terechtkomt. Dit formulier komt ook bij ons binnen zodat wij uw verhalen ook met bijvoorbeeld Tweedekamerleden kunnen delen. Help zo mee om het pgb te behouden! 

Wat is er gebeurd?

Vandaag kwam de Telegraaf met het bericht dat het pgb nog slechts voor mensen met een zorgzwaartepakket toegankelijk blijft. Als de ministerraad deze plannen woensdag 1 juni goedkeurt, raken 120.000 mensen met een pgb hun budget volledig kwijt en zijn zij aangewezen op hulp van instellingen. Per Saldo is enorm boos over deze plannen die ook ons overvallen.

Wetende dat wij als budgethouders niet ontkomen aan bezuinigen, hebben we de afgelopen periode constructief meegedacht met het ministerie. Uiteraard met het doel om de mensen die hun leven op touw hebben gezet met het pgb, er zo min mogelijk onder te laten lijden. Volgens ingewijden zijn alternatieve plannen volkomen van tafel geveegd en kunnen, als het laatste nieuws doorgaat, nog slechts 13.000 mensen met een pgb in een zorgzwaartepakket aanspraak maken op een pgb. Dit mag niet gebeuren.

Desastreuze gevolgen

Nogmaals, dit maakt ons enorm boos. Het pgb bestaat meer dan 15 jaar en is voor mensen met een beperking, die zelf de regie over hun leven willen behouden onmisbaar. Met het pgb bouwen zij hun leven op, kunnen zij leren, studeren, naar dagbesteding, werken en wonen waar zij zelf willen. Jarenlange ontwikkeling van gewenste en relatief goedkopere zorg dreigt nu volledig te verdwijnen.

Gevolg is dat mensen niet meer thuis kunnen blijven wonen, kinderen uit huis moeten worden geplaatst, mensen niet meer naar de zorgboerderij kunnen, mensen hun baan moeten opzeggen, kortom, dat 120.000 mensen, plus hun partners en gezinsleden, een groot stuk van hun leven verliezen.

Voor Per Saldo betekent dit alarmfase rood. Houd www.pgb.nl in de gaten voor het laatste nieuws
Wat niet kan dat moet nog
Geplaatst op dinsdag 31 mei 2011 om 06:17
ik ben boos en teleurgesteld in een goede zaak als het pgb alles moet je verantwoorde en dat doe ik ook .

Waar blijft de ANIB nu die zegt dat ze op komen voor ons.

En als je al een bugget hebt ik b.v heb een bugget tot 2013.

Ik maak me zorgen heel veelzorgen

Erik van nes
Geplaatst op dinsdag 31 mei 2011 om 08:57
Profielfoto Sammy
Het PGB item van gisteravond op het 8 uur journaal sprak boekdelen. Hopelijk komt het kabinet niet weg met deze onmenselijke plannen. Het is nu echt over de rug van de allerzwaksten. Idem met de plannen voor de Wajong
Geplaatst op woensdag 01 juni 2011 om 10:58
Profielfoto Jabely
Dit is een echt Terminator-kabinet. Het heeft de oorlog verklaard aan menselijkheid. We moeten er zo snel mogelijk vanaf.
Wat niet kan dat moet nog
Geplaatst op woensdag 01 juni 2011 om 11:06
Geachte l.s,

Wat denkt U van de mensen die in dienst zijn bij pgbers die staan dan op straat meer dan 100.00 mensen in de ww.

Erik van nes
Geplaatst op woensdag 01 juni 2011 om 11:21
Profielfoto Desirezie
En uiteindelijk gaat het zoveel meer kosten is duidelijk bewijzen. Het is zo absurd. Ik begrijp alles gewoon niet. En dan zoveel minder voor wajong.

Uiteindelijk belanden zoveel meer mensen in instellingen. Wie kan zulke dingen nu willen. Dit is geen vooruitgang maar achteruitgang! En geen kostenbesparing maar geld weg gooien. Welk doel streeft het kabinet in godsnaam na, ben het spoor totaal bijster.
Geplaatst op woensdag 01 juni 2011 om 12:19
Profielfoto Sammy
Ik ben wel benieuwd wat de mensen die op Wilders gestemd hebben hier van vinden. En de echte liberalen die zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van het individu hoog hebben?
Geplaatst op woensdag 01 juni 2011 om 14:58
Profielfoto Desirezie
Het initiatief zou toch van CDA gekomen zijn en VVD heeft zo hard geroepen dat het ze oh zo trots waren op het door hun van de grond verkregen PGB waar toch zeker niet aan getornd zou worden! Wie hebben op hen gestemd?
Geplaatst op woensdag 01 juni 2011 om 15:11
Hoi ,

Ik heb dit jaar niet gestemd niet omdat ik niet wilde maar omdat ik teveel pijn had en er niet aangedacht heb om te machtige.

Als ik zou stemmen dan op s.p die vechten teminste voor de gehandicapte sorry dat ik niet gestemd heb .

Erik
Geplaatst op woensdag 01 juni 2011 om 15:38
Profielfoto Desirezie
SP is duidelijk de juiste voor ons om te stemmen. Het kabinet mag van mij ook vallen, vandaag nog! Zijn niet goed bij hun hoofd. Geld voor gevechtsvliegtuigen en landen die aan wanbeleid doen en de mensen met beperkingen in eigen land mogen de armoe en verpleeghuizen in. Bedankt Rutte!
Geplaatst op woensdag 01 juni 2011 om 17:31
geeft niks hoor erik. in den haag zitten de meest kwalijke figuren, daar wil je niet eens op stemmen.

ik heb wel gestemd, maar dit is precies de laatste keer geweest.

zieke en gehandicapte mensen worden verkwanseld voor macht.
Geplaatst op woensdag 01 juni 2011 om 17:40
- verwijderd -
Geplaatst op woensdag 01 juni 2011 om 21:36
Profielfoto cristal
Het meest achterbaks vond ik het, gisteren, tot de ontdekking komen dat VVD de site 'pgbopweg naargoud' uit de lucht gehaald heeft.

Ik had daar ook een verhaal op staan, waarvan ik wel een kopie heb. (naar Per Saldo gestuurd)

Juist de VVD, in persoon van Erica heeft het PGB gebaard... Dezelfde VVD breekt het af.

Bah, bah. Zelf zit ik niet in de gevarenzone, maar ik vind deze "ombuigingen" "Nee, geen bezuinigingen" niet te verteren.

De indicatie-lat mocht van mij wel wat lager gelegd worden. Nu kon iedereen er rechtop onderdoor lopen!
wederzijds respect is de wegwijzer naar vrede
Geplaatst op woensdag 01 juni 2011 om 23:56
Profielfoto Guusje
Nou, laat ik die toch vinden:

http://www.vvdkamerleden.nl/pgb/  

Lees het verhaal van Lies van de Loo

Lees de oproep van

Erica Terpstra en Aline Saers

Voor de VVD is het persoonsgebonden budget een belangrijk instrument voor vraagsturing in de zorg. Erica Terpstra noemt het realiseren van het pgb haar grootste politieke verdienste.

Per Saldo, de vereniging van budgethouders, ziet en hoort keer op keer hoe enorm veel het pgb voor mensen betekent.

Bij zorg in natura moeten mensen hun leefwijze inrichten naar de zorg. Bij het pgb kan het andersom. Zelf de touwtjes in handen hebben als het om zorg en begeleiding gaat: het is een kostbaar goed. Maar het pgb ligt ook vaak onder vuur. Zodra het over het pgb gaat, zijn daar steeds weer de indianenverhalen over oneigenlijk gebruik of zelfs fraude.

De VVD roept budgethouders op om de echte verhalen te vertellen!

Met de actie 'Pgb op weg naar goud' wil de VVD boven water te krijgen wat het pgb hen brengt.

Toen het pgb van start ging werd gehoopt dat het keuzevrijheid, eigen regie en innovatie in het zorgaanbod mogelijk zou maken.

Nu vragen we u:

Wat heeft u aan het pgb? Biedt het pgb u inderdaad keuzevrijheid en de mogelijkheid zelf de regie te houden? Kunt u zorg regelen met het pgb die u niet als zorg in natura zou kunnen krijgen? Wat zijn voor u de knelpunten bij het pgb? Hoe moet het verder? Waar droomt u van? Wanneer bij naturazorg de vraag van de cliënt echt centraal staat, zou u dan uw pgb willen inruilen?

Laat het ons weten!

De VVD zet uw verhaal in om het pgb te versterken.

De VVD kan de uitkomsten voor haar politieke inbreng gebruiken.

Per Saldo, de vereniging van mensen met een pgb, is bijzonder blij met dit initiatief van de VVD. Het is actueel hard nodig dat de echte verhalen van budgethouders opklinken.

Per Saldo roept budgethouders dan ook van harte op om mee te doen aan de actie.

Per Saldo zal de uitkomsten kunnen gebruiken bij haar belangenbehartiging en zal aandacht vragen voor uw verhalen bij de viering van haar 12,5-jarig jubileum in 2008. 

Geplaatst op donderdag 02 juni 2011 om 00:00
Profielfoto Guusje
Zie:

Pgb weg: kabinet neemt visieloze en onverantwoorde beslissingNieuwe instroom, tenzij geïndiceerd voor langdurige zorg, krijgt geen pgb meer. Bestaande budgethouders lijken onder bepaalde strikte voorwaarden te worden gespaard, maar zij verliezen hun pgb.

Lange tijd geloofden we niet dat dit ooit zou gebeuren. Een kabinet dat 90% van de budgethouders gaat uitsluiten van een pgb. De plannen van het kabinet, die vanmiddag bekend zijn gemaakt, houden in grote lijnen drie maatregelen in:

Het pgb blijft behouden voor mensen met een indicatie voor langdurig verblijf, mensen met een pgb in de vorm van een zorgzwaartepakket (zzp), mensen die anders opgenomen zouden moeten worden in een instelling. Hun budget wordt verhoogd met 5%. Bestaande budgethouders, niet geïndiceerd voor langdurig verblijf, verliezen hun pgb, maar kunnen onder bepaalde strikte voorwaarden hun huidige zorg behouden. Dat kan als de zorg die zij inkopen beoordeeld wordt als goedkopere zorg, als innovatief en geen zorg is die mensen sowieso aan elkaar geven. Hun zorgverleners worden gecontracteerd en betaald door het zorgkantoor.  Nieuwe budgethouders, die geen indicatie krijgen voor langdurig verblijf, krijgen geen pgb meer.

Weg eigen regie

Schokkend, ongelooflijk, onbegrijpelijk, niet zomaar boos, maar razend. Dat is de stemming onder alle mensen met een beperking, die hun leven op de rit hebben staan met hulp van het pgb. Met het pgb zijn er mooie vormen van zorg ontstaan, precies op maat, met eigen regie van de mens waar het om gaat. Zorg die een instelling niet geeft. Zorg die de toets van elk kwaliteitskeurmerk kan doorstaan. In gezinnen, die een balans hebben gevonden, samen met een kind of één van de ouders met een beperking. Partners die bij elkaar kunnen blijven wonen. Alleenstaanden die het redden in hun eigen omgeving. Door de plannen van de regering dreigt dit allemaal verloren te gaan. Een visieloze en onverantwoorde beslissing, die vele rampen veroorzaakt en veel geld kost: op z'n minst 650 miljoen euro.

Harde acties

Dat laten we niet gebeuren. Het is nu tijd te laten zien wie we zijn. Dit voorstel mag geen meerderheid krijgen in de Tweede Kamer. Per Saldo bereidt daarom zeer harde acties voor, die aan niemand ongemerkt voorbij zullen gaan en zeker niet aan de leden van dit kabinet en aan de Tweede Kamer. We zijn onder andere een grote demonstratie aan het voorbereiden.

Steun de acties, red het pgb, steun Per Saldo

Het is nu tijd dat u lid wordt van onze vereniging. Hoe groter we zijn, hoe groter onze vuist in Den Haag en hoe meer mogelijkheden wij hebben om alles te doen wat in ons vermogen ligt. Word lid of abonnee en let op de berichten op deze website.
Om te reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn. Klik hier om je aan te melden!
Pagina:

Deel deze pagina: